آموزش زبان و بازی های آموزشی

بازی‌های آموزشی یکی از بهترین راه ­های آموزش  زبان مخصوصا در حوزه ­ی خواندن هستند. بازی­ ها به زبان ­آموزان کمک می­کنند تا مهارت­ های اجتماعی خود را ارتقا دهند و عملکردی با اعتماد به نفس بیشتر به نمایش بگذارند.

بهبود تمرکز، ایجاد رقابت سالم و خودانگیختگی از دیدگاه مهارت­ های اجتماعی و پیشرفت در مهارت‌های شنیداری، خوانداری و آواشناسی و حتی بهبود ساختار­های جمله از منظر یادگیری زبان، از فواید بازی­ های آموزشی است.

در ادامه با چند بازی آموزشی به همراه کارت، اهداف، و نحوه ی اجرای آن ها آشنا می­شویم.

بازی اول: بازی با کارت­های حروف و تصویر Start1-3/ Phonics1

در این بازی کارت­ های حروف و تصاویر به صورت درهم در اختیار زبان آموز قرار می­گیرند و او برای مرتبط کردن حروف اول کلمات با اشکال مربوطه تلاش می­کند. این بازی می­تواند در گروه ­های کوچک و با همکاری هم تیمی­ ها انجام شود.

بازی دوم: بازی با کارت­های کلمات هم­صدا Start4-6/ Phonics2

این بازی با هدف تقویت تشخیص کلمات هم صدا انجام می­شود. همانند بازی قبل کارت کلمات از انتهای کتاب Phonics2/3 به صورت در هم در اختیار زبان آموز قرار می­گیرد. با کمی چاشنی هیجان و استفاده از ساعت شنی، زبان ­آموزان کارت­ ها را دو به دو بر اساس هم قافیه بودن دسته­ بندی می­کنند.

بازی سوم:

در کارت بازی بعد که در گروه­ های چند نفره انجام می­شود چند دسته کارت یکسان در اختیار زبان‌آموزان یک گروه قرار داده می­شود. با علامت شروع از جانب مدرس و شنیدن کلمه، زبان آموزان شروع به جستجو در دسته کارت خود می‌کنند و اولین شخصی که آن را پیدا کند روی میز می­گذارد و یک ستاره دریافت می­کند.

این بازی تا چند دست ادامه می­یابد و زبان­ آموزی که بیشترین ستاره را دریافت کرده باشد (کلمات درست بیشتری را تشخیص داده) جایزه ­ای دریافت می­کند.

بازی چهارم:

بازی قبل می­تواند به صورت لی لی و هیجان بازی فیزیکی حتی در دو گروه انجام شود. زبان­ آموزان کلاس به دو گروه تقسیم می­شوند و پشت سر هم در کلاس می­ایستند.

با علامت شروع مدرس، یک نفر از هر گروه به سمت کارت­ ها حرکت می­کند و تلاش می­کند بعد از صحیح خواندن کلمات آن ها را از روی زمین بردارد و روی میز مخصوص گروه خود قرار دهد. (لازم نیست همه کارت ها برداشته شوند.)

گروهی که زودتر موفق به جمع کردن کلیه کارت­ ها شود، برنده است. برای گروه ­های کم سن کارت­ها را از سمت تصویر قرار دهید .

شما اولیای عزیز می­توانید به راحتی با انجام یکی از این بازی ­ها ضمن تشویق آن­ها به یادگیری از گذراندن اوقات خوش با فرزندانتان و سهیم بودن در روند یادگیری آنان لذت ببرید.

والدین گرامی لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه های آموزش زبان انگلیسی ویژه کودک و نوجوان اینجا کلیک کنید.

تهیه کننده: شقایق جوادی

مدیر دپارتمان آموزش زبان کودک و نوجوان

برای مطالعه بخش دوم این مقاله اینجا کلیک کنید.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها