اموزش زبان و بازی های آموزشی – قسمت دوم

دپارتمان زبان کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران در حال برگزاری دوره های زبان انگلیسی در تمامی سطوح برای کودکان و نوجوانان عزیز می باشد.

درادامه ی آموزش مهارت های زبان آموزی و عملکرد خوب و جذاب بازی ها به معرفی سه بازی برای سطوح اولیه و سه بازی برای سطوح میانی کودکان می پردازیم.

بازی-های-آموزش-زبان-دوم-ویژه-کودکان-1

بازی اول: پرش

در این بازی مدرس/سرگروه کارت های مربوط به کلماتت تازه تدریس شده را در دست می گیرند. همه ی زبان آموزان پشت میزهای خود می ایستند. مدرس/ سرگروه کارت ها را به ترتیب بالا می برد و کلمه ها را بلند ادا می کند. اگر کلمه ی ادا شده و عکس روی کارت تطابق داشته باشند، زبان آموزان برای تایید درجای خود می پرند.

این بازی علاوه بر تمرکز بر یادگیری کلمات و تلفظ صحیح، جنب و جوش زیادی به وجود می آورد.

بازی دوم: کارت های موزیکال

این بازی شباهت زیادی به بازی مرسوم صندلی دارد با این تفاوت که به جای دانش پذیران، کارت های آموزشی دور تا دور کلاس در دست دانشپذیران جا به جا می شوند. به محض قطع موزیک زبان آموزی که کارت را در دست دارد به سوال مدرس در مورد آن کارت پاسخ می دهد. سوال می تواند با توجه به سطح و مطالب آموزشی یاد گرفته شده متفاوت باشد.

بازی سوم: کارت غیب شده

این بازی با هدف تقویت حافظه و تثبیت درس تازه تدریس شده انجام می شود. حداقل پنج کارت از لغات جدید در جلوی زبان آموزان قرار می گیرد. با بستن چشم در چند ثانیه یکی از کارت ها حذف یا جا به جا می شود. زبان آموز می بایست کلمه ی مورد نظر را تشخیص داده و بلند ادا کند.

در این سطوح همراه کردن کمی هیجان و ایجاد رقابت سالم برای رسیدن به هدف اصلی یعنی آموزش نقش به سزایی دارد.

بازی های آموزشی در سطوح بالاتر کودکان می توانند کمی متفاوت بوده و ساختارها یا املای صحیح کلمات را در برگیرند.

بازی اول: صورتک خندان

در این بازی سرگروه/ مدرس کلمه ای را که زبان آموزان از آن بی اطلاعند انتخاب می کند. او به تعداد حروف آن کلمه خطوطی روی ورق/تخته رسم می کند. ابتدا زبان آموزان با چند سوال  بله/خیر از کلیات موضوع را حدس می زنند. بعد از اطلاع از کلیات، شروع به حدس زدن حروف می کنند. هر حرف درست روی خطوط و هر حرف نادرست زیر خطوط قرار می گیرد.

به ازای هر حرف نادرست نیز جزئی از اجزای صورتک خندان در گوشه ی تخته یا کاغذ کشیده می شود. اولین زبان آموزی که بتواند قبل از تکمیل شدن صورتک کلمه را حدس بزند برنده است.

هدف این بازی یادآوری کلمات درس و تمرکز بر املای آن ها است.

بازی دوم: جمله ی قطاری

تمرین و بازی با مطرح کردن  جمله ای با ساختار جدید شروع می شود و همه شاگردان به نوبت به بازی می پیوندند و کلمه ای جدید به جمله اضافه می کنند (هر بار جمله را از اول می گویند).

این بازی این قدر ادامه می یابد تا چند نفر حذف شوند.

I am going to read a book.

I am going to read a book and watch TV.

I am going to read a book, watch TV and do my homework.

هدف این بازی تمرین و تکرار ساختار جدید و یادآوری لغات می باشد.

بازی سوم: سوال هایی که جوابند

از آن جا که جواب دادن فقط یک سو از تعاملات روزانه می باشد، مطرح کردن پرسشی که از لحاظ ساختار صحیح و هدفمند باشد سوی دیگری است که زبان آموزان ملزم به یادگیری آن هستند.

کار گروهی و رقابت می تواند بعد غیرجذاب تمرین های گرامر را برای دانشپذیران کمرنگ کند.

در این بازی تعدادی جواب روی تکه برگه ها/ تخته می نویسیم. سپس با به صدا در آوردن زنگ گروه ها شروع به جواب دادن می کنند. اولین گروهی که برگه ی سوال درست را پیدا کرد یا سوال مورد نظر را کامل کرد امتیاز می گیرد.

نکته: در هر دور بازی برای برقراری تعادل بین زبان آموزان قوی و ضعیف اعضای گروه تعویض می شوند.

تهیه کننده: شقایق جوادی

مدیر دپارتمان آموزش زبان های خارجی کودک و نوجوان

برای ثبت نام در دوره های آموزش زبان انگلیسی مجتمع فنی تهران یا دریافت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره 0133431 داخلی 108 تماس بگیرید.

برای مطالعه بخش اول این مقاله اینجا کلیک کنید.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها