آموزش هوشمندسازی ساختمان در رشت

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران، نمایندگی استان گیلان در حال برگزاری دوره آموزش هوشمندسازی ساختمان در رشت است. دانش پذیران در این دوره تحت نظر مدرسین مجرب طی 18 ساعت به پروتکل کی ان ایکس (KNX) مسلط می شوند و مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب می کنند.

هوشمندسازی ساختمان (BMS)  شامل اتوماسیون ساختمان، مخابرات، ایمنی زندگی، سیستم های کاربردی و سیستم های مدیریت تاسیسات است.

آموزش هوشمندسازی در رشت

وظیفه اصلی (BMS) مدیریت شرایط محیط داخلی یک ساختمان از جمله دما است. به عبارتی با این سیستم، دما به نحوی مدیریت می شود تا از نظر انرژی کارآمدی بالایی داشته باشد. سیستم مدیریت ساختمان، یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر است که برای نظارت و کنترل بر تاسیسات الکتریکی و مکانیکی نصب می شود. به چند نمونه در ادامه اشاره می کنیم:

  • HVAC (گرمایش، تهویه مطبوع، تهویه)
  • سیستم های قدرت
  • روشنایی
  • سیستم های امنیتی
  • سیستم های آتش نشانی و ……

سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) یک سیستم ساختاری است که از پنج جزء تشکیل شده و نشان می دهد که اجزای BAS چگونه با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند.

1-سنسور: این دستگاه، رطوبت، دما، سطح روشنایی و سایر مقادیر را ردیابی می کند و اطلاعات را به کنترل دهنده های متمرکز انتقال می دهد.

2-کنترل کننده: به آن مغز BAS گفته می شود. داده ها را از حسگرها جمع آوری می کند و دستوراتی را به سیستم عامل مانند سیستم های روشنایی، هشدارهای امنیتی، واحدهای HVAC  می دهد.

3-دستگاه خروجی: هنگامی که کنترلر، فرمان را ارسال می کند رله ها و محرک ها، آن فرمان را اجرا می کنند. برای مثال گرمایش قسمت خاصی از ساختمان کاهش یا افزایش می یابد تا قبل از آمدن افراد به محل کار، تهویه مطبوع در ساختمان انجام گیرد.

4-پروتکل های ارتباطی: BAS از زبان خاصی استفاده می کند که رایج ترین آنها BACnet و Modus هستند.

5-رابط ترمینال: مدیران تاسیسات و ساختمان از طریق رابط کاربری با BAS تعامل می کنند، بدین ترتیب وضعیت ساختمان را کنترل و در صورت نیاز  تنظیمات را می توانند به صورت دستی لغو کنند.

هدف اولیه BAS، بهبود کارایی سیستم، کاهش هزینه و افزایش ایمنی است. در واقع BAS می تواند در طول ساخت و ساز اولیه و یا از طریق فرایند مقاوم سازی به یک سازه موجود، اجرا شود.

هوشمندسازی ساختمان ویژگیهای زیادی دارد که به اصلی ترین آنها در زیر اشاره می کنیم:

  1. اتصال سیستم ها: از مهمترین قابلیت های هوشمندسازی ساختمان، اتصال سیستم ها به هم است، به عبارتی کنتور برق، آب، پمپ، روشنایی و غیره به هم متصل می شوند و بدین ترتیب با یکدیگر در ارتباطند.
  1. استفاده از سنسورها: سنسورها نقش بسیار مهمی در جمع آوری داده ها دارند و در ارتباط با اختصاص منابع می توانیم از آنها استفاده کنیم. برای مثال می توانیم  به  آمار ورود و خروج افراد به داخل و خارج ساختمان دسترسی یابیم. به عبارتی امکان تنظیم خودکار فراهم می شود و می توان شرایط را در کل ساختمان کنترل کرد.
  1. داده ها: با هوشمندسازی ساختمان می توان به حجم زیادی از داده های با ارزش دسترسی یافت.

هوشمندسازی ساختمان مزیت های زیادی دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • بالا بردن رفاه اعضای خانواده
  • تبدیل کردن ساختمان به یک ساختمان مدرن و لوکس
  • صرفه جویی در سیستم روشنایی
  • صرفه جویی در هزینه
  • سیستم نظارت و آیفون هوشمند
  • امنیت
  • کنترل سیستم و امکان نظارت بر استفاده از تلفن همراه و تاچ پنل

بخش های مختلفی در هوشمندسازی ساختمان کاربرد دارد، که تعدادی از آن ها عبارتند از:

1-سیستم های ارتباطی

2-درب و پنجره های هوشمند

3-سیستم های روشنایی

4-سیستم های سرمایشی و گرمایشی

5-سیستم های صوتی و تصویری

6-سیستم آیفون و ورود و خروج از منزل

7-سیستم های مربوط به کنترل تاسیسات

8- وسایل الکتریکی ساختمان

9- سیستم آبیاری

بستر ارتباطی به منظور دریافت اطلاعات از سنسورها و ارسال فرمان کنترلر به عملگرها در هوشمندسازی ساختمان به دو روش انجام می گیرد:

1-پروتکل های ارتباط بی سیم: در این روش دستگاه ها و تجهیزات بصورت Wireless  (بدون سیم) با هم در ارتباطند. مانند Zibee,ENocean,Zway   و ….

2-پروتکل های ارتباط با سیم: در این روش ارتباط بین کنترلرها، عملگرها و سنسورها از طریق کابل ها برقرار می شود. در این روش از پروتکل هایی مانند ACnet , Modbus,M-bus  و KNX به عنوان پروتکل های با سیم استفاده می شود.

خانه هوشمند و BMS با هم تفاوت دارند.BMS  مخفف عبارت Building Management System است و به معنای سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان است. به عبارتی تمام تجهیزات و تاسیسات با BMS مانیتور و کنترل می شود.

در خانه هوشمند ممکن است بخش یا زیرمجموعه ای از BMS اجرا شود. برای مثال ممکن است صرفا بخش سیستم سرمایش، گرمایش و روشنایی تحت کنترل قرار گیرد و اتوماسیون ساختمان به طور کامل انجام نگردد.

به عبارتی در خانه هوشمندSmart home، اتاق جداگانه ای وجود ندارد و مصرف کننده مدیریت  کنترل تجهیزات را برعهده دارد، در صورتی که در BMS کنترل تجهیزات در اتاق کنترل ساختمان توسط اپراتور صورت می گیرد.

آنچه دانش پذیران در این دوره یاد خواهند گرفت عبارتند از :

  • آشنایی با مبانی پیاده سازی سیستم هوشمند، تفاوت و امکانات سیستم ها
  • معرفی و شناخت پروتکل ها و تفاوت آنها در سیستم اتوماسیون ساختمان
  • شناخت نقشه خوانی و نحوه انتخاب قطعات سیستم هوشمند
  • طراحی و پیاه سازی شبکه سیستم هوشمند ساختمان
  • آشنایی با ساختمان تحت پروتکل KNX
  • شناخت مبانی پروتکل KNX، توپولوژی و ارتباطات شبکهKNX
  • چگونگی نحوه اتصال و آشنایی با تجهیزات و آماده سازی زیر ساخت های شبکه هوشمند
  • معرفی انواع لایسنس و ورژن های نرم افزار ETS و نحوه نصب و راه اندازی آن
  • برنامه ریزی تجهیزات KNX

دانش پذیران پس از گذراندن دوره هوشمند سازی ساختمان، توانایی برنامه ریزی تجهیزات کنترل روشنایی و تهویه شامل کلید، سنسور، رله، دیمرهای هوشمند را کسب خواهند کرد.

همانطور در بالا گفتیم، مجتمع فنی تهران، نمایندگی استان گیلان در حال برگزاری دوره آموزش هوشمندسازی ساختمان است. در صورت تمایل به ثبت نام و مشاوره رایگان می توانید از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 17:30  با شماره 3431-013  داخلی 117 تماس حاصل فرمایید.

تهیه کننده: لیلا سیروس

مدیر دپارتمان علوم مهندسی

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها