یادگیری زبان از طریق شعر

شعر چسیت ؟ البته همه ما با این واژه آشنایی داریم اما برای درک بهتر می توان گفت : شعر به نوشته‌ای گفته می‌شود که در آن کلمات به صورت زینتی و موسیقایی تنظیم می‌شود و تاثیر شگرفی بر روی احساسمان خواهد داشت و همچنین مروج ادب خواهد بود، در نتیجه این پدیده به زبان آموزان کمک خواهد کرد تا طرحی یا تصویری از اشیاء را در ذهن خود ترسیم کنند که بتوانند آن را حس ، توصیف و بحث نمایند.  در حقیقت، شعر غنایی و ریتمیک است، بنابراین توجه همه را به خود جلب می کند. همچنین دنیای شعر، جهانی و گسترده می باشد، بنابراین مردم را به هم پیوند می دهد. به عقیده من و همانطور که بسیاری از دوستاران شعر تصریح می کنند :” شعر وسیله ای برای بیان در افقی وسیع تر است“. نکته بسیاری با اهمیت دیگر آنست که شعر نیاز به تمرکز و توجه دارد.  در واقع ،شعر به قدری تأثیرگذار است که ممکن است تغییرات بزرگی در آموزش زبان انگلیسی یا همان  ELT ایجاد کند.  باید اضافه کنم که شعر به گونه ها و قالب های متعددی تقسیم شده است و  زبان شعر می تواند ساده یا مهیج باشد.  درنتیجه شعر با منابع تاریخی سرگرم کننده از حماسه ها، داستان های عامیانه و بسیاری از مراجع دیگر آغاز می شود.

و حال آنکه ، آموزش و سرودن شعر می تواند به بیان و ارتباط همزمان با دانش آموزان و معلمان کمک کند.  به نظر بنده و همچنین به تصدیق بسیاری از زبان پژوهان معاصر ، ما به شعر نیاز داریم تا آموزش زبان را از نظر احساسی و کلی تقویت کنیم. به بیان دیگر ، شعر بر استفاده از شکل گفتار، صفت، عبارات و کلمات نمادین به طور خود به خود برای بیان احساسات تأثیر می گذارد . وقتی چیزی را با صدای بلند می خوانیم، گوش می دهیم یا می نویسیم درک و فهم مطالب برای ما تسهیل می شود. طیف گسترده ای از روش ها برای استفاده از شعر برای کلاس ELL وجود دارد. شعر فرصت های متعددی را برای آموزش و تمرین زبان پیشنهاد می کند و همچنین  فرصت های فراوانی را  برای یادگیری واژگان و ساختار فراهم می کند.

استفاده از شعر در کلاس درس کار ساده ای نیست اما از معلم انتظار می رود   که دانش آموزان را به خواندن و شنیدن شعر ترغیب کند. اولاً، معلم باید از در مورد شعر و اشکال، ساختار، قافیه و ریتم آن آگاه باشد.  نباید فراموش کنیم که شعر هم آسان است و قطعا شکل پیچیده هم دارد . در عصر حاضر ، حتی شعر پوچ نیز برای خیلی ها جذابیت دارد .

با تکیه بر نمره دانش آموزان می توان استفاده از شعر را در کلاس درس به طرق مختلف آغاز کرد:

  • بحث در مورد تفاوت شعر و نثر
  • یک داستان کوتاه ارائه دهید و بخواهید چند سطر را در یک ترکیب شاعرانه تبدیل کنید
  • اشعار را با صدای بلند بخوانید و قصه ها و نثرها را به شیوه ای شاعرانه بلند بلند ادا کنید تا دانش آموزان بتوانند دنبال کنند. بلندخوانی همیشه از نظر تلفظ و روان خوانی کمک کننده می باشد .
  • افزایش شیوایی کلام ، بهبود تلفظ و ارتقای اعتماد به نفس.
  • برای یادگیری و فعال سازی واژگان نیز بسیار کمک کننده می باشد زیرا کلمات زیادی وجود دارند که فقط در ترکیب شعری قابل استفاده هستند.
  • اشعار دارای جملات و ساختارهای غیرعادی هستند که معمولاً دانش آموزان در نثر نمی یابند. در نتیجه این جملات و ساختارها بهیادگیری زبان انگلسیکمک زیادی می کنند.

بخشی از مقاله علمی ” یادگیری زبان از طریق شعر”

یونس طاوسی

مدیر دپارتمان زبان بزرگسال

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها