فراموشی سیستماتیک و هرس ذهنی

چرا ما قوانین زبان و بسیاری از واژگان جدید را فراموش می کنیم؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا چیزی را که یاد گرفته اید بعد از چند روز، چند هفته، چند ماه یا در هنگام آزمون فراموش می کنید؟ ممکن است موضوعات فرعی یا جزیی بزرگ را به خاطر بیاورید، اما چرا جزئیات مبهم هستند؟

وحشت نکنید؟!

چرا؟ چون این پدیده تقریباً برای همه ما اتفاق می افتد. در واقع، این همان چیزی است که روانشناسان و متخصصین علوم یادگیری آن را فراموشی سیستماتیک می نامند.  اما سوال اینجاست که چگونه فراموشی می تواند اینقدر سیستماتیک باشد؟ باید بگویم: یادگیری مانند هرس یک درخت است. وقتی درختی با این همه برگ و گل رشد کرد، باید هرس شود. هرس فرآیندی برای از بین بردن بهم ریختگی های غیر ضروری است تا راه هایی برای رشد درخت بصورت سالم تر ایجاد شود. این همان یادگیری است. زمانی که شما اطلاعات زیادی در ذهن دارید، این فرآیند جهت ایجاد مسیرهایی برای ورود اطلاعات جدید رخ می دهد. حالا سوال اساسی دیگر اینجاست: “آیا این بدان معناست که شما همه چیزهایی که یاد گرفته اید را فراموش خواهید کرد؟ “پاسخ قطعی من به شما این است: نه لزوماً!

فراموش کردن سیستماتیک فقط مرتب کردن مجدد اطلاعات در ذهن برای سیستماتیک تر شدن خود ذهن انسان می باشد.  یه عبارت دیگر، اطلاعاتی که به ندرت از آنها استفاده می کنید دوباره به بخش ذهن فعال شما ارسال می شوند و آن دسته از اطلاعاتی که همیشه از آنها  استفاده می کنید برای شما قابل دسترس تر خواهند بود.

در ادامه باید به این نکته اشاره کنم که  فراموشی سیستماتیک تنظیم مجدد اطلاعات شما از”خاص به عمومی” در قسمت فعال ذهن می باشد. به همین دلیل است که اغلب اوقات، یک موضوع یا موضوع فرعی را به خاطر می آورید اما جزئیات تار هستند.

در اینجا بهترین مثال برای نشان دادن این روند ساختن بلوک های آنالوگ می باشد.

فرض کنید می خواهید از این بلوک ها یک قلعه بسازید.

هر بلوک هویت مستقل خود را دارد و شما هر بلوک را با رنگ، اندازه، شکل و موارد مسقل و مجزا دیگر شناسایی می کنید.

همانطور که به طرح و شکل مورد نظر نزدیک تر می شوید، برخی از بلوک ها هویت مسقل خود را از دست می دهند زیرا در ساختار بزرگتر قرار می گیرند.

هنگامی که قلعه خود را ساختید، دیگر آن را به صورت بلوک های منفرد نمی بینید، همه آنها در ساختاری که قلعه است هرس شده اند.  حالا شما به عنوان قلعه به آن نگاه می کنید و دیگر هویت هر بلوک را در نظر نمی گیرید.

هرس اساساً فرآیندی است برای از بین بردن بهم ریختگی های غیر ضروری و باز کردن راه برای وارد شدن موارد بیشتر در قسمت فعال ذهن شما.

در زبان انگلیسی،  به عنوان مثال: شما ابتدا قوانین هر زمان(زمان حال ساده، زمان گذشته ساده و غیره) را می آموزید. ممکن است بلافاصله پس از یادگیری، آن قوانین را به خاطر بسپارید البته این بستگی به روشی دارد که آنها را یادگرفته اید. اما پس از آن که فراموشی سیستماتیک رخ دهد، دیگر قوانین خاص را به خاطر نخواهید آورد، اما با تمرین بیشتر  به قوانین عادت خواهید کرد و آنها را به خاطر خواهید سپرد.

منبع : قوانین آموزش و یادگیری زبان چاپ ششم  ، نویسنده : داگلاس براون،  انتشارات پیرسن

مترجم: یونس طاوسی

مدیر دپارتمان زبان بزرگسال

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها