طراح لباس کیست؟ چگونه می توان یک طراح لباس حرفه ای شد

طراحی لباس یکی از جذاب ‌ترین و خلاقانه ‌ترین کارها در صنعت مد است که به شما این امکان را می‌دهد تا از همان ابتدا با دنیای پوشاک آشنا شوید. اگر هنرمند هستید و عاشق خلق کردن، یاد گیری طراحی لباس می تواند مسیری مناسب برای آینده شما باشد. طراحی لباس فقط فرآیند خلق یک لباس نیست؛ لباس‌ها نماد خلاقیت و منحصر به فرد بودن شما هستند.

آیا شما کارل لاگرفلد بعدی خواهید بود یا یوجی یاماموتو؟

شغل طراحی لباس دقیقا چیست؟

بعد از اتمام دوره های جامع طراحی لباس چطور می ‌توانید به شغل رویایی خود برسید؟

مجتمع فنی تهران (نمایندگی رشت)  در دو پکیج مقدماتی و پیشرفته، همه مهارت‌ های اساسی لازم برای تبدیل شدن به یک طراح لباس حرفه ‌ای را به شما ارائه می ‌دهد. ما بر استعداد طبیعی شما تکیه می ‌کنیم تا مطمئن شویم که آماده برداشتن اولین قدم ‌ها در حرفه رویایی خود هستید.

دوره مقدماتی طراحی لباس

دوره پیشرفته طراحی لباس

در ادامه، بخوانید که یک طراح لباس کیست، چه کارهایی انجام می‌ دهد، و چگونه می ‌توانید یک طراح لباس شوید.

اموزش طراحی لباس رشت

من لباس طراحی نمی‌کنم، من رویاها را طراحی می‌کنم.

**رالف لورن**

طراح لباس کیست؟

طراح لباس، قلب تپنده هر خانه مد یا برند است. او با خلاقیت و دقت، لباس و لوازم جانبی برای مردان، زنان و کودکان طراحی کرده و توسعه می‌دهد. از تحقیق در مورد روند های جدید و ایده‌ پردازی  گرفته تا انتخاب  پارچه، رنگ و شکل لباس، طراحان لباس مبتکرانی هستند که پشت لباس ‌ها و مجموعه‌هایی که در کت ‌واک‌ ها و خیابان ‌های بزرگ می ‌بینید، قرار دارند.

وظایف طراح لباس

نقش طراح لباس بسیار گسترده و نیازمند خلاقیت و نوآوری است. وظایف روزانه او بسته به سطح تجربه و شرکتی  که در آن کار می ‌کند متفاوت است. برخی از وظایف و مهارت‌ های اصلی عبارتند از:

1- پیش‌بینی و تحقیق در مورد روند ها   (Trend Forecasting & Research)

طراحان  لباس برای شناسایی روند های جدید و پارچه‌ ها و رنگ ها، تحقیقات بازار انجام می ‌دهند. آن‌ها از ابزارها و منابع مختلفی مانند شبکه‌ های اجتماعی، نمایشگاه‌ های تجاری، رویداد ها، مجلات و خدمات پیش‌بینی مد استفاده می‌کنند.

2- طراحی و دیزاین  (Drawing & Designing)

تبدیل ایده‌ های به ‌دست ‌آمده از تحقیقات به طرح ‌های واقعی یکی از مهم ‌ترین و خلاقانه ‌ترین جنبه‌ های کار یک طراح لباس است. این کار با کشیدن و ترسیم طرح ‌ها روی کاغذ یا به صورت دیجیتال انجام می ‌شود. طراحی لباس به طراحان اجازه می ‌دهد تا عناصر فنی هر قطعه مانند درز، تناسب و شکل را به تصویر بکشند. بسیاری از طراحان لباس نیز از نرم‌افزارهای طراحی  برای سرعت و دقت بیشتر استفاده می‌ کنند و می ‌توانند انواع مختلفی از یک طرح را ایجاد کنند.

دوره ورکشاپ ایلاستریتور

3-  دوخت و برش الگو  (SEWING & PATTERN CUTTING)

داشتن توانایی دوخت و برش الگو برای طراحان لباس یک مزیت بزرگ است. طراحان معمولاً قبل از کار بر روی قطعه نهایی، نمونه‌ های زیادی را امتحان می کنند. آنها باید خلاق و نوآور باشند، زیرا بهترین طراحی ‌ها از کسانی می‌آید که جرات می ‌کنند از مرز های متداول فراتررفته و خارج از چهارچوب فکر کنند.

نمونه هایی که در مرحله طراحی ایجاد می ‌شوند به عنوان طرح اولیه برای هر لباس استفاده می ‌شوند. طراح یا الگوساز با استفاده از اندازه‌ گیری‌ های دقیق، الگو را ترسیم کرده و برش می‌ دهد. سپس از این الگوها برای تولید نمونه اولیه  لباس استفاده می ‌شود. در شرکت‌ های بزرگ، الگوسازان، خیاطان و دوزندگان برای ایجاد الگوهای اصلی و ساخت نمونه‌ های اولیه استخدام می ‌شوند. اما طراحانی که برای برند های کوچک ‌تر کار می ‌کنند یا تازه ‌کار هستند، اغلب خودشان الگو های برش و دوخت را انجام می‌دهند. وقتی لباس کامل شد طراح، طرح را برای نمایش در مجموعه یا ارسال برای تولید، اصلاح، رد یا تایید می‌کند.

4-  تأمین پارچه و مواد   (SOURCING FABRIC & MATERIALS)

علاوه بر طراحی، برش و دوخت، یک طراح لباس ممکن است مسئول تهیه پارچه و مواد نیز باشد. آنها باید بتوانند رنگ، الگو و مقدار مناسب مواد را بر اساس نیازی که دارند، تهیه کنند. هنگام تهیه مواد، طراحان باید درک اولیه‌ ای از بودجه و هزینه داشته باشند. همچنین باید تأثیرات اخلاقی، سیاسی و زیست‌ محیطی  تولید  لباس را در نظر بگیرند. برقراری ارتباط موثر با تامین ‌کنندگان برای اطمینان از کیفیت مجموعه و همچنین سودآوری آن، بسیار مهم است.

5 ارائه ایده‌ها و مجموعه‌ها   (PITCHING IDEAS AND COLLECTIONS)

طراحان لباس معمولاً از مدیران، خریداران یا مشتریان خود درخواست‌ هایی دریافت می ‌کنند که از آن ها می‌خواهند نمونه های خاصی را طراحی کرده یا مجموعه‌ های جدیدی ایجاد کنند. آنها بر اساس این درخواست ها، تحقیقات و ایده‌ های خود را جمع‌آوری کرده و سپس طرح‌ های خود را ارائه می‌دهند. طراحان باید مطمئن باشند که طرح‌ هایشان با سبک، ارزش ‌ها، بودجه و محدودیت ‌های برند مطابقت دارد و در عین حال سودآوری مجموعه را در نظر داشته  باشد. آن ها این اطلاعات را با استفاده از تابلوهای مود برد، نمونه‌ ها و مدل ‌ها ارائه می ‌دهند و بازخورد سازنده ‌ای دریافت می ‌کنند تا طرح ‌های خود را بهبود دهند.

یک طراح خوب به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

طراحان لباس باید دارای خلاقیت فوق‌العاده ای بوده و توانایی طراحی لباس از ابتدا با استفاده دست و ابزارهای مختلف را داشته باشند. آن ها باید درک عمیقی از ساخت لباس، پارچه و رنگ‌ ها داشته و همچنین مهارت‌ های ارتباطی قوی، توانایی همکاری با دیگران و توجه زیاد به جزئیات داشته باشند.

اموزش طراحی لباس رشت

مهارت‌ های طراح لباس   (FASHION DESIGNER SKILLS)

1- درک گرایش‌های مد  (AN UNDERSTANDING OF FASHION TRENDS): طراحان باید درک عمیقی از دنیای مد داشته باشند که به سرعت در حال تغییراست. داشتن دانش از برند ها و آخرین روند ها به آن ها کمک می‌ کند تا طراحی‌ های موثری برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنند.

2- خلاقیت   (CREATIVITY): طراحان لباس باید به جزئیات توجه کنند و دارای استعداد خلاق باشند. آن ها باید بتوانند اشکال، بافت‌ ها، رنگ‌ ها و الگو ها را ترکیب کرده و درک درستی از انواع پارچه و خواص آنها داشته باشند

3- مهارت‌های عملی  (PRACTICAL SKILLS): مهارت در خیاطی و برش الگو یک مزیت بزرگ است. طراحان قبل از کار بر روی قطعه نهایی، می بایست نمونه ‌های زیادی را طراحی کنند.

4- طراحی  (SKETCHING): طراحان باید در ترسیم آثار خود راحت باشند. این روش اصلی ثبت و به اشتراک‌ گذاری ایده‌ ها است و باید بتوانند به سرعت طرح ‌های قابل ارائه تولید کرده و همچنین از نرم افزارها برای ایجاد طراحی سه بعدی استفاده کنند.

شغل طراحی لباس دقیقا چیست؟

طراحی لباس به نظر شغلی جذاب می ‌آید، اما مانند هر حرفه‌ای، بهتر است قبل از شروع، واقعیت ‌های آن را بشناسید. لوسی سامپسون، دستیار طراح لباس مردانه، می ‌گوید: «فارغ‌التحصیلان باید بدانند که طراحی لباس تنها یک تلاش هنری نیست. طرح‌ های شما باید به نیازهای کسب و کار و مخاطبان پاسخ دهد. طراحی لباس فقط  ترسیم هر چه که به ذهن می‌آید نیست؛ بلکه طراح لباس ماهر می بایست تخیل خود را با هوش تجاری هدایت کند».

جان مونسالو، طراح لباس، نیز می‌گوید: «کار با پارچه‌ها و مواد دیگر ممکن است چالش‌برانگیز باشد. گاهی اوقات، لازم است که نگاهی به دیدگاه هنری ‌تان بیندازید و آن را با دقت جهت دهید تا به هدف خود برسید.»

کلاس طراحی لباس در رشت

چگونه می توان یک طراح موفق شد؟

طراحی لباس یک هنر پیچیده و چند ‌وجهی است  که   ترکیبی است از خلاقیت، مهارت ‌های فنی و دانش تجاری. تبدیل شدن  به یک طراح  لباس موفق نیازمند تلاش و پشتکار فراوان است. با تحصیلات مناسب،  تمرین مداوم،  کسب تجربه  می ‌توانید به این هدف دست یابید. همچنین استفاده از فناوری ‌های نوین می ‌تواند به شما در این مسیر کمک کند. با تلاش و انگیزه، می ‌توانید در دنیای مد به موفقیت ‌های بزرگی دست یابید و خلاقیت خود را به نمایش بگذارید.

علاقمندان به این رشته می توانند هر روز از ساعت 9 تا 5:30 با دپارتمان فناوری مد و پوشاک مجتمع فنی تهران، نمایندگی رشت تماس بگیرند.

تلفن: 0133431

داخلی: 116

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

زهره قلی نژاد
زهره قلی نژادمدیر دپارتمان فناوری مد و پوشاک
فارغ التحصیل رشته طراحی پارچه و لباس در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه الزهرا با رتبه 9 در ورودی این رشته هستم. هم اکنون به عنوان استاد دانشگاه فعالیت می کنم و پیش تر تجربه مدیریت واحد طراحی لباس در کارخانه ردا را داشتم. همچنین، به عنوان طراح پارچه برند آمریکایی(miyoun) فعالیت می کنم. علاوه بر این، صاحب برند زیما لوک هستم با بیش از 3سال سابقه مدیریت و تولید.
هدف من این است که دانش و تجربیاتی که در طی سال ها به دست آورده ام را به علاقه مندان این رشته منتقل کنم و به آنها کمک کنم تا مسیر درست برای دستیابی به اهدافشان را پیدا کنند و در این راه به درستی گام بردارند.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها