شش قدم برای حل مشکل

چه دانشپذیر مجتمع فنی تهران باشید، چه والدین یک دانش آموز، یک کارمند تازه کار یا رئیس یک شرکت بزرگ، برخی مواقع با مشکلاتی روبرو میشوید که برای حل آن ها نیاز به راه حل دارید.

مشکلات بخشی از زندگی همه هستند.

چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​همه ما باید تصمیم بگیریم. و تصمیماتی که می گیریم برای حل مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. چه بخواهید یک مشکل در شبکه کامپیوتری سازمان را برطرف کنیم، چه بخواهید زمان بندی پروژه را مشخص کنیم، برنامه ریزی بودجه تبلیغات شرکت را انجام دهیم یا شرکت خود را راه اندازی کنیم، باید اهدافی را برای خود تعیین کنیم که ما را ملزم به حل مشکلات می کند.

توانایی حل مسئله اهمیت زیادی دارد. کارفرمایان بیش از پیش آن را به لیست الزامات استخدام اضافه می کنند. قطعا اگر دنبال آگهی های استخدام هستید بارها و بارها این آیتم را دیده اید. بنابراین توانایی حل مسئله یک مهارت ضروری برای استخدام است.

چطور میتوانید مهارت حل مسئله را تقویت کنید؟ آیا استراتژی مشخصی برای حل مسئله وجود دارد که بتوان آن را یاد گرفت یا تقویت کرد؟

روش-های-حل-مساله

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد یک رویکرد سیستماتیک بر اساس مراحل کاملاً تعریف ‌شده می ‌تواند به شما کمک کند راه‌حل‌هایی پیدا کنید که واقعی، پایدار و مقیاس‌پذیر بوده و قابل تعمیم به هر مشکلی باشد.

حل مسئله: رویکرد گام به گام

  1. مشکل را شناسایی کنید؟

بهترین نقطه شروع، تعریف چیزی است که باید اصلاح شود.

برای تفکیک علائم از علت، به اندازه کافی وقت بگذارید. سعی کنید متوجه شوید چه چیزی و چرا مشکل را ایجاد کرده.

  1. علل ریشه ای را تعیین کنید.

هنگامی که مشکل را شناسایی کردید، باید دلیل آن را دریابید.

دنبال راه حلی باشید که مشکل را بصورت ریشه ای مرتفع کند. راه حلی که فقط علائم مشکل را از بین ببرد، راه حل مناسبی نیست. اطلاعات کافی جمع آوری کنید، یافته هایتان را تجزیه و تحلیل کنید تا تشخیص‌تان اصلاح شود.

  1. راه حل های متعدد پیدا کنید.

حلال مشکل بودن، به معنای خلاقانه فکر کردن است و این یعنی تفکر خارج از چارچوب.

به اولین راه حلی که پیدا می کنید بسنده نکنید. تا جایی که می توانید راه حل های جایگزین پیدا کنید. باز هم راه حل های دیگری پیدا کنید.

این کار به معنای جستجوی راه‌حل‌های غیرمعمول یا از منابع غیرمعمول است. هنگام صحبت کردن با همکاران، ذهنی باز و پذیرا داشته باشید و ایده‌های دیگران و هر چیز دیگری را به دقت بررسی کنید. اکنون مجموعه ای از راه حل های جایگزین دارید، همه آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

  1. راه حلی را پیدا کنید که بهترین گزینه ممکن باشد.

کاملا منطقی به این سوالات پاسخ دهید:

  • آیا از نظر فنی قابل اجراست؟
  • آیا مقیاس پذیر است؟
  • آیا منابع کافی دارید؟
  • خطرات چیست؟ آیا می توان آنها را مدیریت کرد؟
  • آیا راه حل تا حد امکان منافع بیشترین افراد را دربر می گیرد؟
  • آیا راه حل قابل اندازه گیری است؟ چطور باید آنرا اندازه گرفت؟
  1. راه حل را برنامه ریزی و اجرا کنید.

یک برنامه اجرایی کاملا منسجم بسازید. شما باید مشخص کنید برای اجرای پروژه چه افرادی، چه زمانهایی، چه کارهایی را باید انجام دهند.

  1. موفقیت راه حل را بسنجید.

چگونه باید پیشرفت پروژه با اهداف مقایسه شود؟

ارزیابی میزان موفقیت، یک مرحله حیاتی است که اغلب نادیده گرفته می شود. ارزیابی موفقیت به وضوح نشان می دهد که آیا راه حل شما درست است یا اینکه باید به مرحله اول برگردید و از نو شروع کنید. نگران نباشید! بخش مهمی از حل مشکل، آمادگی برای اشتباه کردن و درس گرفتن از اشتباهات است.

به یاد داشته باشید که همه مشکلات صرفاً معماهایی برای حل شدن هستند.

استفاده از این شش مرحله را تمرین کنید تا هوش و ذکاوت حل مسئله خود را تقویت کنید. آنگاه و متوجه میشوید که توانایی های شما بسیار ارزشمند هستند.

گردآوری: مهدی کوهستانی

مدیر اجرایی آموزش و مدیر دپارتمان فناوری اطلاعات و ارتباطات

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها