اموزش برنامه ­نویسی در رشت

در این مقاله مطالبی در خصوص اموزش برنامه ­نویسی و پرسش ­های متداول را می­خوانید. امیدوارم پس از مطالعه متن دیدگاه روشنی درخصوص اموزش برنامه­ نویسی پیدا کنید. البته اگر پس از مطالعه این مطلب پرسش هایی داشتید، اصلا نگران نباشید.

چرا؟

چون من روزهای شنبه تا پنجشنبه از 9 صبح تا 5:30 عصر در مجتمع فنی تهران (نمایندگی رشت) پاسخگوی شما هستم. اگر هم تمایل داشتید می­توانم برای مشاوره حضوری در خدمتتان باشم. من مهدی کوهستانی هستم، مدیر اجرایی آموزش و مدیر دپارتمان فناوری اطلاعات و ارتباطات مجتمع فنی تهران (نمایندگی رشت). لطفا برای ارتباط با من با شماره 01334331 داخلی 122 تماس بگیرید.

اموزش-برنامه-نویسی-در-رشت-کلاس-برنامه-نویسی-در-رشت--گلسار

اخیرا بسیاری از افرادی که برای اموزش برنامه­ نویسی به ما مراجعه می­کنند، رشته تحصیلی غیر مرتبط با کامپیوتر دارند. اولین پرسش من از این افراد این است:

هدفتان از یادگیری برنامه­ نویسی چیست؟

بعضی از پاسخ­ها:

  • چون شنیدم برنامه ­نویس ­ها درآمد زیادی دارن!
  • چون شنیدم با مدرک برنامه­ نویسی راحت می­شه مهاجرت کرد!
  • چون می­خوام از دانشگاه­ های خارجی پذیرش بگیرم!
  • چون دوست دارم هکر بشم!
  •  و …

نقطه مشترک این گروه از مراجعین، نداشتن دیدگاهی صحیح از برنامه­ نویسی است. بنابراین من باید ابتدا دیدگاه مخاطبان را در مورد برنامه نویسی اصلاح کنم. سعی می­کنم این کار را به زبانی بسیار ساده انجام دهم.

برنامه ­نویسی چیست؟

به زبان ساده، برنامه ­نویسی یعنی نوشتن دستوراتی که باعث بشه یک دستگاه کارهای مورد نظر ما رو انجام بده!

این دستگاه می­تونه یک کامپیوتر باشه، موبایل باشه، تلویزیون هوشمند باشه یا هر وسیله ­ای که قابلیت برنامه­ نویسی داشته باشه.

ما باید دستورات را بصورت منطقی و پشت سر هم بنویسیم تا دستگاه اون­ها رو به همون ترتیب اجرا کنه. به همین سادگی!

حالا که متوجه شدیم برنامه ­نویسی چه کاریه، می­رسیم به این موضوع که چطور باید برنامه بنویسیم.

زبان برنامه­ نویسی چیست؟

 تاحالا متوجه شدیم که قراره به یک ماشین دستوراتی بدیم که انجام بده تا ما به خواسته مورد نظرمون برسیم. اما مشکل اینه که اون ماشین زبان ما انسان ها رو متوجه نمی­شه. و بدتر اینکه اصلا دوست نداره زبان ما رو یاد بگیره!

پس چاره چیه؟

ما باید زبان این ماشین رو یاد بگیریم و به زبان خودش باهاش ارتباط برقرار کنیم.

زبان­ های برنامه­ نویسی خیلی زیادی وجود دارن. هر زبان برنامه ­نویسی کاربرد مخصوص به خودش رو داره. هر زبان برنامه­ نویسی دستورها و قواعد خاصی داره. دقیقا مشابه زبان ­های طبیعی (زبان فارسی، انگلیسی، عربی و …)

یکی از مشکلاتی که اکثر مراجعین (چه افرادی که رشته تحصیلی مرتبط با کامپیوتر ندارن و متاسفانه برخی از دانش آموخته­ های دانشگاهی کامپیوتر) دارن، اینه که نمی­دونند کدوم زبان برنامه رو باید اموزش ببینند.

بعلاوه مشکل زمانی بیشتر می­شه که از یک شخص غیر متخصص مشاوره می­گیرن.

مثلا یکی از مراجعین می­گفت: پسر خاله من خودش برنامه­ نویسه و بهم گفته بهترین زبان برنامه ­نویسی C# (بخوانید سی شارپ) هست.

چرا؟

چون پسر خاله محترم فقط به زبان C# تسلط داشته و بس.

یا یک نفر از مراجعین می­گفت: استادمون گفته زبان برنامه نویسی پایه، C++ (بخوانید سی پلاس پلاس) هست!

یعنی اگر قراره من طراح سایت بشم باید برم اول C++ یاد بگیرم؟

بنابراین متوجه می­شیم که مشاوره اشتباه باعث می­شه از هدفمون دور بشیم و زمان و هزینه مون از بین بره.

کدام زبان برنامه ­نویسی را باید اموزش ببینم؟

پاسخ کاملا روشنه. بستگی به هدف شما داره.

به عنوان مثال اگر شما قصد داشته باشید طراحی سایت (Frontend) رو اموزش ببینید، من دوره­ های زیر رو توصیه می­کنم:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript
  • JQuery
  • Ajax
  • Bootstrap
  • LESS & SASS

البته یکی از دوره­ های اموزشی زیر هم توصیه می­کنم:

  • Angular
  • React
  • VUE

اما اگر هدف شما برنامه­ نویسی بازی­ های کامپیوتری باشه، قطعا دوره­ های متفاوتی رو به شما پیشنهاد میکنم.

یادتون باشه چیزی به عنوان بهترین زبان برنامه­ نویسی وجود نداره. هدف شما تعیین کننده مسیر یادگیری­تون خواهد بود.

بعد از این توضیحات معمولا برای مخاطب یک مسیر راه (Roadmap) از دوره­ های اموزش برنامه ­نویسی ترسیم می­کنم. با این کار مخاطب تا حدودی به تکنولوژی­ های توسعه نرم افزار آشنا میشه.

پیش نیاز شرکت در کلاس های برنامه­ نویسی:

افرادی که علاقمندند برنامه ­نویسی رو اموزش ببینند باید توانایی استفاده از سیستم عامل ویندوز، جستجو در اینترنت و استفاده از پست الکترونیکی رو داشته باشند. این مطالب در دوره آموزش ICDL به فراگیران اموزش داده می­شه. برای دیدن سرفصل و زمان برگزاری کلاس ­های ICDL اینجا کلیک کنید.

توصیه من به متقاضیان شرکت در دوره­ های اموزش برنامه ­نویسی در رشت، مطالعه کتاب الگوریتم و فلوچارت انتشارات دیباگران تهران هست.

در جلسه مشاوره حضوری معمولا یک یا چند الگوریتم حل مساله رو برای مخاطب تشریح می­کنم تا مخاطبم اهمیت یادگیری الگوریتم رو کاملا درک کنه.

آیا یادگیری برنامه­ نویسی سخت است؟

هم بله و هم خیر

یادگیری برنامه­ نویسی هم مثل خیلی کارهای دیگه نیاز به تمرین زیاد داره.

اگر بخواهیم موسیقی یاد بگیریم، اگر بخواهیم شنا یاد بگیریم یا هر چیز دیگر باید تمرین کنیم. فعلا چاره ­ای جز تمرین کردن نداریم، شاید در آینده دانشمندان روش دیگه ­ای کشف کنند که برای یاد گیری نیاز به تمرین نداشته باشیم. 😉 پس فعلا باید تمرین کنیم.

اگر به اندازه کافی برای اموزش برنامه ­نویسی وقت بگذارید، یادگیری برنامه ­نویسی راحت خواهد بود. اما اگر وقت کافی برای تمرین ندارید به نظرم فعلا از اموزش برنامه­ نویسی صرف نظر کنید.

امکان داره برنامه ­نویسی را بصورت فشرده و سریع اموزش ببینم؟

بصورت کلی من با اموزش برنامه­ نویسی بصورت فشرده و سریع موافق نیستم. چون تجربه نشون داده دانشجو زمان کافی برای تمرین نداره و از یک جایی به بعد بازدهی خیلی کم می­شه. اما تجربه موفق اموزش خصوصی برنامه ­نویسی بصورت فشرده هم داشتم. تجربه­ های موفق افرادی بودند که زمان و انگیزه کافی برای تمرین داشتند.

اموزش برنامه­ نویسی چقدر زمان می­بره؟

مدت اموزش برنامه نویسی بستگی به هدف شما داره. بر اساس هدفی که انتخاب می­کنید باید دوره ­های اموزشی مختلفی رو سپری کنید. اما به عنوان یک توسعه ­دهنده نرم ­افزار بین یک تا دو سال زمان اموزش متغییر هست.

از شما سپاسگزارم که وقت ارزشمندتان را به خواندن این متن اختصاص دادید و تا پایان مطلب با من همراه بودید. امیدوارم توضیحات فوق تا حدودی به پرسش ­های شما پاسخ داده باشد.

تهیه کننده: مهدی کوهستانی

مدیر اجرایی آموزش و مدیر دپارتمان فناوری اطلاعات و ارتباطات

برای مشاهده لیست دوره های آموزش برنامه نویسی مجتمع فنی تهران (نمایندگی رشت) اینجا کلیک کنید.

برنامه کلاس های آموزش زبان برنامه نویسی پایتون

برنامه کلاس های آموزش طراحی سایت

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها