ارتباط موثر در محل کار

در عصر دیجیتال ارتباط از پشت صفحه نمایش راحت تر از ارتباط چهره به چهره یا ارتباطات کلامی شده! احتمالا شما هم از نرم افزارهای پیام رسان برای ارتباط با دیگران استفاده می کنید. حتی برای بیان احساستان از ایموجی ها استفاده میکنید.

درست حدس زدم؟ 😉

اما بر اساس بررسی های انجام شده نظر کارفرمایان و کارکنان (بخصوص جوان ترها) در خصوص مهارت های ارتباطی بسیار متفاوت است. کارکنان تصور می کنند مهارت های کلامی خوبی دارند درحالی که کارفرمایان به هیچ عنوان موافق نیستند.

اهمیت ارتباط کلامی خوب

برقراری ارتباط موثر بر اساس فاکتورهای مختلفی پایه ریزی شده است:

  • چیزهایی که می گویید
  • نحوه گفتن
  • ارتباطات غیرکلامی
  • مهارت های نوشتاری
  • و حتی ظاهر شما

تمام این فاکتورها بر ارتباط شما و دیگران تاثیر گذار است.

حتی در عصر دیجیتال هم ارتباطات کلامی عنصری حیاتی محسوب می شود. قطعا در محل کارتان موقعیت هایی پیش می آید که به این مهارت نیاز خواهید داشت و باید به خوبی از آن استفاده کنید. از مکالمات روزمره گرفته تا معرفی محصول به مشتری یا سخنرانی در یک جلسه.

ارتباطات موثر در محل کار

ارتباطات کلامی خوب باعث جلوگیری از اتلاف وقت، سوء تفاهم، برداشت اشتباه و درگیری می شود. برخی از سازمان ها اعتقاد دارند که “زمان پول است” بنابراین هر چیزی که موجب اتلاف زمان شود را ضرر مالی می دانند.

اکنون باید بدانیم چطور میتوان مهارت های ارتباط کلامی را بهبود بخشید و بصورت یک کارمند حرفه ای رفتار کرد.

در محیط های کاری سناریوهای مختلفی پیش می آید. اما در این مقاله چهار سناریو رایج را بررسی می کنیم. این چهار سناریو قابل تعمیم به سناریوهای زیادی هستند.

مهارت های ارتباطی در جلسات:

وقتی در جلسه ای شرکت می کنید، نظرتان را جامع و مانع، واضح و مستقیم بیان کنید. اگر خیلی مختصر صحبت کنید ممکن است مخاطبان بصورت کامل متوجه منظورتان نشوند. اگر خیلی صحبت کنید، حوصله مخاطب سر می رود و کمتر به شما توجه می کند.

راه حل چیست؟

قبل از صحبت کردن لحظه ای وقت بگذارید و به آنچه می خواهید بگویید فکر کنید.

فکر کردن قبل از صحبت کردن یک عادت خیلی خوب است. سعی کنید این عادت را هرچه بیشتر در خودتان تقویت کنید.

سعی کنید قبل از شرکت در جلسات یک بولت لیست از موارد مورد نظرتان ایجاد کنید تا هنگام صحبت کردن دچار سردرگمی و فراموشی نشوید.

مهارت های ارتباطی در ارائه ها

ممکن است در بخشی از زندگی یا مسیر شغلی تان نیاز باشد که برای دیگران سخنرانی کنید. اگر جزو افرادی هستید که تمایل به صحبت کردن در جمع ندارند، با یک چالش بزرگ مواجه می شوید. بهتر است از اکنون خودتان را برای چنین موقعیتی آماده کنید. سعی کنید ارائه مطلب بصورت مختصر و مفید باشد. سعی کنید از جملات کوتاه استفاده کنید. حتی اگر عصبی هستید، تند صحبت نکنید.

مهارت های ارتباطی در جلسات ایده پردازی

ابتدا لازم است به شما بگویم دعوت از شما برای شرکت در جلسات ایده پردازی نشان دهنده توانایی های بالای شما از نظر مدیرتان است. معمولا مدیران از بهترین افراد را برای شرکت در این جلسات دعوت میکنند. پس قدرتمند در این جلسات حاضر شوید. ابتدا به این موضوع فکر کنید که چرا در آن جلسه هستید؟ در آن جلسه قرار است به چه چیزی برسید؟

فراموش نکنید که باید به نظر تمام شرکت کنندگان احترام گذاشت. به هیچ عنوان صحبت کسی را قطع نکنید. اگر با نظری مخالف هستید واضح و با ذکر دلیل نظرتان را بیان کنید.

مهارت های ارتباطی در گفتگو ها

گفتگو بین همکاران همیشه اتفاق می افتد. چه این گفتگو در خصوص مسایل کاری باشد چه درخصوص مسایل غیر کاری. فارغ از اینکه گفتگو در چه موردی باشد، ارتباط بین کارکنان و عملکرد سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ارتباطات موثر در محل کار

ارتباط کلامی خوب در درجه اول بر اساس مهارت های خوب گوش دادن است (شما باید بفهمید که مخاطبتان به شما چه می گوید تا به درستی پاسخ دهید). اگر فکر می کنید به درستی متوجه منظور مخاطب نشدید از او بخواهید بیشتر توضیح دهد.

به اطرافیان با دقت نگاه کنید. برخی افراد هنوز حرف مخاطب تمام نشده شروع به پاسخ دادن می کنند. و متاسفانه صدایشان را هم بلندتر از مخاطب می کنند تا خدای ناکرده حرف خودشان قطع نشود!

جای تاسف که ساده ترین مهارت های ارتباطی را نمی دانند.

ارتباطات موثر در محل کار

حتی اگر مخاطب از شما انتقاد میکند یا شما با نظر وی موافق نیستید، باز هم باید اجازه دهید که صحبت های او تمام شود.

خوب گوش دادن بخش مهمی از توانایی برقراری ارتباط کلامی موثر است.

از بیان جملاتی که ممکن است مانند سوال به نظر برسند خودداری کنید. متکبر و پرخاشگر نباشید. در صحبت کردن قاطع باشید و به آنچه می گویید اعتقاد داشته باشید.

یادتان باشد اعمال و رفتارتان، صداقت گفتارتان را به مخاطب نشان می دهد.

گردآوری: مهدی کوهستانی

مدیر اجرایی آموزش و مدیر دپارتمان فناوری اطلاعات

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها