میکروپیگمنتیشن پوست سر

آموزش پایتون نوجوانان در رشت

دپارتمان کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران، نمایندگی استان گیلان اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش پایتون نوجوانان در رشت نموده است. دانش‌‌پذیران نوجوان این دوره در چهار سطح و درمجموع ۱۵۹ ساعت با کلیه مفاهیم دوره‌ها آشنا شده و پس از پایان دوره چهارم و دریافت مدرک معتبر مجتمع فنی تهران قادر به برنامه‌نویسی با این زبان خواهند بود.

پایتون (Python) یک زبان برنامه‌نویسی شیء‌گرا (Object-oriented programming)  و همه‌منظوره است که توسط برنامه‌نویس هلندی خیدو فان روسوم طراحی‌شده است. هدف او از طراحی پایتون ایجاد یک جانشین برای زبان برنامه‌نویسی ای‌بی‌سی (ABD) بود که قابلیت پردازش استثناها را داشته باشد. خیدو تا ۱۲ جولای ۲۰۱۸ مسئولیت رهبری پایتون را به عهده داشت. پس‌ازآن او مسئولیت رهبری پروژه پایتون را به یک انجمن راهبری پنج نفره که خود نیز یکی از اعضای آن است داده است. پایتون برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. ساختار زبانی و شیءگرا بودن پایتون به برنامه‌نویس امکان نوشتن کدهای منطقی و بدون ابهام را برای همه‌ی پروژه‌ها، چه کوچک و چه بزرگ می‌دهد. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به‌صورت حداقلی تهیه‌شده‌اند و در عوض کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرند  بسیار بزرگ هستند. برخلاف بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی که بلاک‌های کد را در آکولاد تعریف می‌کنند، در پایتون از کاراکتر فاصله (SPACE) برای مشخص کردن بلاک‌های کد استفاده می‌شود. بدین‌صورت که تعدادی یکسان از کاراکتر فاصله در ابتدای سطرهای هر بلاک قرار می‌گیرند و این تعداد در بلاک‌های کد درونی‌تر بیشتر می‌شود و به‌این‌ترتیب بلاک‌های کد به‌صورت خودکار ظاهری مرتب دارند.

فلسفه‌ی اصلی پایتون در سند ذن پایتون پی‌ئی‌پی ۲۰ خلاصه‌شده است که شامل موارد زیر است:

ذن پایتون:

  • زیبا بهتر از زشت است.
  • بیان صریح بهتر از کنایه است.
  • ساده بهتر از پیچیده است.
  • پیچیده بهتر از بغرنج است.
  • مستقیم بهتر از تودرتو است.
  • پراکنده بهتر از متراکم است.
  • خوانایی مهم است.
  • موارد خاص به‌اندازه‌ای خاص نیستند که به خاطر آن‌ها بتوان قوانین را شکست.
  • گرچه عملی بودن خلوص را شکست می‌دهد،
  • خطاها هرگز نباید با خلوص رد شوند.
  • مگر این‌که صریحاً ساکت شده باشند.
  • در روبرو شدن با ابهام از وسوسه‌ی حدس زدن حذر کنید.
  • برای انجام هر کار باید یک (ترجیحاً یک) روش مشخص وجود داشته باشد.
  • اگرچه ممکن است این روش در ابتدا واضح و آشکار نباشد مگر این‌که شما هلندی باشید.
  • حالا بهتر از هرگز است.
  • اگرچه “هرگز” اغلب بهتر از “همین حالا” است.
  • اگر تشریح پیاده‌سازی ایده‌ای سخت باشد، ایده‌ی بدی است.
  • اگر ایده‌ای تشریح و پیاده‌سازی آن آسان باشد، ممکن است ایده‌‌ی خوبی باشد.
  • “فضای نام‌ها” ایده‌ی بی‌نظیری است، بیایید بیشتر از آن استفاده کنیم.

به‌جای این‌که عملکرد پایتون در هسته‌ی آن متمرکز باشد به شکلی طراحی‌شده که به‌خوبی از افزونه‌ها پشتیبانی کند و همین ویژگی آن را به شدت کاربرپسند کرده است. یکی از اهداف پایتون داشتن دستور زبان ساده‌تر و منظم‌تر است. و هدف دیگر آن توسعه‌پذیری است. ماژول‌هایی که تازه ساخته‌شده‌اند به‌سادگی در زبان C و C++ نوشته می‌شوند. همین‌طور زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌تواند به‌عنوان زبان گسترش‌دهنده برای ماژول‌ها و کاربردهای موجود که به برنامه واسط قابل‌برنامه‌ریزی نیاز دارند، استفاده شود.

 به کاربران و علاقه‌مندان پایتون مخصوصاً آن‌ها که باتجربه و آگاه به‌حساب می‌آیند پایتونیستا گفته می‌شود. به کدی هم که از اصطلاحات پایتون به‌خوبی استفاده کرده باشد و سلیس باشد و با فلسفه‌ی مینیمالیستی پایتون منطبق باشد پایتونیک می‌گویند.

این زبان در مقایسه با زبان‌های دیگر دارای سرعت کمتری است اما در عوض زبان سطح بالایی است و محدوده معنایی وسیعی را در سبک برنامه‌نویسی در برمی‌گیرد.

همان‌طور که در قبل اشاره کردیم مجتمع فنی تهران، نمایندگی استان گیلان در حال برگزاری دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی پایتون برای نوجوانان در رشت است. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین سرفصل‌های این دوره‌ها را می‌آوریم:

سرفصل‌های دوره مقدماتی ۱ برنامه‌نویسی پایتون نوجوانان در رشت

  • آشنایی با برنامه‌نویسی
  • اشکال‌زدایی چیست؟
  • انواع خطاها
  • آشنایی با انواع عدد
  • آشنایی با مفهوم متغیر
  • آشنایی با عملگرها
  • راهنمای نصب پایتون
  • آشنایی با محیط
  • اولین برنامه
  • لیست‌ها
  • عبارات شرطی
  • حلقه‌ها
  • توابع
  • ماژول‌ها
  • دست‌کاری لیست‌ها
  • برش زدن لیست
  • برش لیست با قدم‌ها
  • تمرین لیست‌ها
  • رشته‌ها
  • متدهای رشته
  • تمرین رشته‌ها

سرفصل‌های دوره مقدماتی ۲ برنامه‌نویسی پایتون نوجوانان در رشت

  • کار با لیست‌های چندبعدی
  • تعریف دیکشنری‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها
  • ورودی و خروجی فایل و اعمال تغییرات در آن
  • Tuples ، تعریف چندتایی‌ها و نحوه استفاده آن‌ها در توابع بازگشتی
  • آشنایی با قالب‌بندی و نحوه‌ی استفاده از آن
  • آشنایی با فضای نام در برنامه‌نویسی پایتون و مدیریت خطا‌ها در برنامه‌ها در برنامه‌نویسی
  • آشنای با مفهوم شیءگرایی و دلیل و نحوه‌ی ساخت کلاس در پایتون

سرفصل‌های دوره پیشرفته ۱ برنامه‌نویسی پایتون نوجوانان در رشت

  • آشنایی با قالب‌بندی و نحوه استفاده از آن در برنامه و آشنایی با انواع قالب‌بندی
  • یادآوری فضای نام در برنامه‌نویسی و مدیریت خطاها
  • یادآوری مفاهیم شیءگرایی و نحوه ساخت کلاس در پایتون
  • معرفی کتابخانه tkinter ، آشنایی با ماژول tkinter و نصب آن
  • طراحی نمای اپلیکیشن و آشنایی با ویجت ttk
  • ساخت فرم‌های اصلی با tkinter ، پیاده‌سازی اپلیکیشن و انواع ویجت‌های مورداستفاده در tkinter
  • کاهش دادن خطاهای کاربر با اعتبارسنجی و معتبر ساختن مقادیر واردشده
  • چگونگی گسترش نرم‌افزارهای بزرگ
  • ساختن منوها با منو و دیالوگ tkinter و حل کردن مشکلات اپلیکیشن
  • کار با  Tree view
  • بهبود بخشیدن ظاهر برنامه
  • برقراری چند سکویی برنامه
  • ساخت برنامه تست خودکار
  • شبیه‌سازی داده‌ها

سرفصل‌های دوره پیشرفته ۲ برنامه‌نویسی پایتون نوجوانان در رشت

  • آشنایی با دستورات کاربردی شبکه در ترمینال
  • آشنایی با مفاهیم Reset
  • معرفی جنگو
  • آماده‌سازی اولیه
  • اولین اپلیکیشن
  • صفحات اپلیکیشن
  • اپلیکیشن Message Board
  • اپلیکیشن Blog
  • فرم‌ها
  • User accounts
  • Custom user model
  • User authentication
  • Password change and reset email
  • Permission and authorization
  • Comments

جهت آموزش پایتون نوجوانان در رشت روزهای شنبه تا پنجشنبه ساعت 9:00 الی 17:30 با شماره 0133431 داخلی 119 تماس حاصل فرمایید.

 

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها