آموزش اسکرچ در رشت

دپارتمان کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران، نمایندگی استان گیلان در حال برگزاری دوره آموزش اسکرچ در رشت می‌باشد. دانشپذیران در طول این دوره می­توانند بازی­­ ها و پروژه­ های تعاملی بسازند و ازاجرای آنها لذت ببرند.

از مهمترین دلایل آموزش برنامه­ نویسی به کودکان و نوجوانان، تاثیر این علم در آینده کشورها و پرورش توانمندی کودکان و نوجوانان است. برنامه ­نویسی به طور چشم­گیری قدرت حل مسائل را در زندگی افزایش داده و منجر به رشد استعدادها و خلاقیت­ ها و خود­شکوفایی کودکان و نوجوانان می شود، آموزش برنامه­ نویسی به کودکان و نوجوانان از طریق سرگرم آموزی Edutianment بسیار حائز اهمیت است.

از فواید برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان می توان به مهارت حل مساله، انعطاف پذیری، تقویت اعتماد به نفس، تقویت منطق ریاضی، آشنایی با الگوریتم و تحلیل و بررسی مسائل، افزایش پشتکار و قدرت تصمیم گیری، درک بهتر دنیای امروز و …. اشاره کرد.

ما درعصر فناوری زندگی می کنیم، پس باید تلاش کنیم تا فرزندانمان با پیشرفت­های شتابان تکنولوژی هماهنگ بوده و با برنامه­ریزی هدفمند از دوران کودکی می توانیم این مسیر را هموار کنیم.

تاریخچه زبان برنامه نویسی اسکرچ (Scratch) :

اسکرچ یک زبان برنامه­نویسی تصویری است که ویژه کودکان و نوجوانان است. این زبان برنامه ­نویسی، توسط گروهی ازاساتید ودانشجویان دانشگاه MIT آمریکا، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی به صورت رایگان منتشر شد. با توجه به محبوبیت این زبان برنامه ­نویسی بین کودکان و نوجوانان، همواره ارتقا و به روزرسانی  آن مورد بررسی قرار­گرفته است.

در دنیای مدرن امروز، تمام افراد درهرگروه سنی نیازمند به فراگیری مهارت­های برنامه ­نویسی هستند. کودکان و نوجوانان درحین برنامه ­نویسی با اسکرچ، علاوه برمفاهیم و الگوهای پایه برنامه نویسی، مهارت­های مختلفی ازجمله خلاقیت، یافتن استدلال­های منطقی و نیزانجام فعالیت مؤثر در کارهای گروهی را می­آموزند. برنامه­نویسی اسکرچ، با الهام گرفتن از بازی Lego با ایده ساختن اجسام و شخصیت­ها به وسیله قطعات کوچک، طراحی شده است.

مخاطبین زبان برنامه ­نویسی اسکرچ (Scratch) :

زبان برنامه­نویسی اسکرچ مقدماتی و پیشرفته برای سنین ٨ تا ١٦ سال مناسب است. این زبان  برنامه­ نویسی در بیش از ۱۵۰ کشور، مورد توجه قرار گرفته  و هم اکنون با بیش از ۴۰ زبان مختلف در دسترس می­باشد که خوشبختانه زبان فارسی هم در میان این زبان­ها وجود دارد. اسکرچ یک زبان برنامه­ نویسی تصویری برای کودکان است که می­توان برای طراحی بازی، انیمیشن، کلیپ ­های داستانی و موسیقی بدون حتی یک خط کدنویسی از آن استفاده شود. یادگیری مهارت­ های کدنویسی برای کودکان باید به گونه ­ای طراحی شود که کسل کننده نباشد و آنها برای یادگیری زبان­ های برنامه ­نویسی پیشرفته ­تر ترغیب شوند.

اموزشگاه برنامه نویسی کودک در رشت کلاس برنامه نویسی کودک در رشت 1

بررسی نسخه ­های Scratch :

نسخه scratch 3.0 در٢ ژانویه ٢٠١٩ منتشر شد و این نسخه تغییرات جدیدی داشت که در­بخش  بلاک ­ها شامل اضافه شدن افکت­ های جدید صوتی وعملگرهای جدید متنی و بلاک قلم جدید با

امکان تغییر اشکال کشیده و بلاک سر­خوردن برای جا به­جایی ساده­تر اشکال در­اسکرچ و…  بود. در بخش رابط کاربری نسخه Scratch 3.0 نسبت به نسخه 2 تغییرات جدیدی نظیر امکان اسکرول

کردن بلاک­ها در یک لیست برای دسترسی ساده­تر، روش جدید برای اضافه کردن شکلک و  پشت صحنه، قرارگرفتن استیج در سمت راست، انتخاب هر نوع رنگ در بلاک رنگ، انتقال بلاک­ های قلم و موزیک در بخش افزونه ها، اضافه شدن اشکال پشت صحنه ­ها به کتابخانه Scratch ، امکان تغییر اجزای اشکال در بخش طراحی و … را همراه داشته است.

بازترکیب و کپی کردن :

وقتی یک کاربر اسکرچ از پروژه فرد دیگری کپی بگیرد و آن را ویرایش و ایده­های خود را به آن اضافه کند، اصطلاحا remix  یا بازترکیب انجام داده است که البته نیازاست که حق اثر­ به سازنده ارجاع داده شود، باز­ترکیب پروژه­های دیگران روشی ارزشمند برای انتشار ایده­های خلاقانه در میان کاربران اسکرچ است. تمامی پروژه ­هایی که در وب­سایت اسکرچ گذاشته شده است، مجوز “ Creative Commons Share Alike “ دارند، به این معنی که تمامی این پروژه ­ها امکان بازترکیب دارند.

حساب کاربری اسکرچ :

ذخیره پروژه­ها برروی کامپیوتر در نسخه آنلاین و آفلاین امکانپذیر است، اگر بخواهیم از نسخه آنلاین استفاده کنیم و پروژه خود را دروب­­سایت اسکرچ ذخیره نماییم، نیازمند به ایجاد حساب کاربری هستیم. برای این منظور باید درصفحه اول سایت اسکرچ ثبت نام کنیم. اسکرچ قابلیت اجرا بر­روی اکثرمرورگر­های موجود برکامپیوترهای شخصی، لپ­تاپ­ها و تبلت­ها را دارد، همچنین می­توانیم پروژه­های خود را بر­روی گوشی موبایل ببینیم، اما نمی­توان ازموبایل برای ساخت و ویرایش پروژه­های خود استفاده کرد.

محیط جذاب برنامه ­نویسی اسکرچ :

محیط برنامه­نویسی اسکرچ  کاملاً گرافیکی وساده بوده واین ویژگی موجب می­شود تا برنامه­ نویسی برای کودکان و نوجوانان، به کاری جذاب، ساده ولذت بخش، تبدیل شود. صفحه اصلی اسکرچ شامل ۴ بخش است:

  • بخش نمایش برنامه ساخته شده و تغییرات اعمال شده بر­روی آن
  • بخش اضافه کردن کاراکترهای موجود به برنامه
  • بخش انتخاب تکه کدها و­دستورات برای ساختن برنامه و افزودن صدا
  • بخش قرارگیری تکه کدهای انتخاب شده

کودکان می­توانند با استفاده از ابزارهای نقاشی داخل اسکرچ، پروژه­های خود را طراحی نموده و به جای استفاده از موزیک­ها و صداهای پیش فرض داخل اسکرچ، از صداهای ضبط شده خود برای طراحی بازی­ها وانیمیشن­های ساخته شده استفاده نمایند. از ویژگی­های مهم اسکرچ این است که می­توان زبان برنامه را به فارسی هم تغییر داد و این مورد شاید برای کودکان جالب باشد.

آموزش برنامه ­نویسی اسکرچ کودکان ونوجوانان در مجتمع فنی تهران شامل دو سطح است :

دانشپذیران بعد ازگذراندن این دوسطح به عنوان یک کاربرحرفه­ای به صورت پروژه ­محور بر  مهارت­ های برنامه نویسی اسکرچ مسلط خواهند شد و با مفهوم الگوریتم و برنامه­نویسی در  سطح مبتدی آشنا شده و دید الگوریتمی به مسائل پیدا خواهند کرد.

دوره آموزش برنامه ­نویسی اسکرچ مقدماتی شامل:

  • آشنایی با محیط نرم ­افزار و بلوک ­ها، دسترسی به منوها و ابزارها
  • شناخت اسپرایت­ ها و ایجاد حرکت و چرخش آنها
  • آشنایی با بلوک­ های Control
  • آشنایی با دستورات تکرار و رسم مسیر در Stage
  • تغییر زمینه و تنظیمات مرتبط به آن

دوره آموزش برنامه­ نویسی اسکرچ پیشرفته شامل:

  • آشنایی با مفهوم انیمیشن و ایجاد آن در برنامه
  • اضافه کردن اسپرایت­ های مختلف در صفحه و کار با آنها
  • استفاده از بلوک­ های قسمت looks/sound
  • ایجاد تغییر رنگ و کار با بلوک Forever
  • حرکت دادن اسپرایت با ماوس و بلوک Variables

برای ثبت‌نام یا دریافت اطلاعات بیشتر روزهای شنبه الی پنجشنبه ساعت نه تا پنج و نیم با شماره 3431- 013 داخلی 119 تماس حاصل فرمایید.

تهیه کننده: آنیا پژمان نیا

مدیر دپارتمان کودک، نوجوان و رباتیک

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها