بهترین و مفید ترین روش های یادگیری زبان:

سبک های درست یادگیری

“سبک یادگیری” چیست؟

سبک یادگیری روشی کم و بیش ثابت است که در آن فرد اطلاعات را درک، مفهوم سازی، سازماندهی و یادآوری می کند. در اصل، یک زبان آموز اغلب سبک یادگیری فردی و یا شخصی خودش را دارد. این می تواند ترجیحی برای یادگیری از طریق فعالیت های بصری باشد، به عنوان مثال، برخلاف فعالیت های صوتی. انتخاب های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. متخصصین سبک های یادگیری بر این عقیده هستند که  که سبک های یادگیری تحت تأثیر ساختار ژنتیکی فرد، تجربیات یادگیری قبلی، فرهنگ و جامعه می باشند.

شناسایی سبک یادگیری – مفید است یا خیر؟

نظرات و اندیشه های مختلفی در ارتباط با شناسایی و استفاده از سبک های یادگیری در کلاس وجود دارد. متأسفانه، بسیاری از نظرات هر دو طرف بحث فاقد اثبات واقعی یا علمی هستند زیرا روش‌شناسی سبک یادگیری ثابت نشده است. با این حال، نظر ما در دپارتمان زبان بزرگسال مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت ، بر اساس تجربه طولانی در بخش آموزش این است که شناسایی سبک یادگیرنده مفید است و بسیار موفق می باشد، به ویژه در مورد زبان آموزان رده سنی بزرگسال.

درحقیقت ، بسیاری از معلمان و مربیان همچنان با استفاده از روش‌های سبک‌های یادگیری به هر طریقی تلاش به آموزش مفید و کاربدی می‌کنند. بنابراین، به خصوص اگر با جوانان کار می کنید، از روش ها با دقت استفاده کنید. به عقیده ما در دپارتمان زبان بزرگسال مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت،  بکارگیری کورکورانه و بدون چون و چرای هر روشی،  اشتباه می باشد و همچنین عدم بررسی و ارزیابی اثربخشی روش ها در کلاسهای درس تصمیمی غلط می باشد.

رویکردهای مختلف سبک های یادگیری

 روش های مختلفی برای تعیین سبک یادگیری افراد مورد استفاده قرار می گیرد. ما روی دو مورد از این موارد تمرکز خواهیم کرد.

ظریه کولب ( Kolb)

کولب و محققیق دیگر، فراگیران را به چهار گروه طبقه‌بندی کرد:

  1. فعالان(activists)
  2.  بازتاب‌گران(reflectors )
  3.  نظریه‌پردازان( theorists )
  4. عمل‌گرایان( pragmatists)

بر اساس این رویکرد:

 فعالان کارهای عملی مانند آزمایشگاه، کار میدانی، تمرینات مشاهده و استفاده از منابع بصری برای اطلاعات و غیره را دوست دارند.

 بازتاب کنندگان دوست دارند با تماشای دیگران، با صرف زمان برای در نظر گرفتن مشاهدات تجربه خود و غیره یاد بگیرند.

نظریه پردازان دوست دارند با سخنرانی، خواندن مقالات در مورد موضوعات، در نظر گرفتن قیاس ها و غیره یاد بگیرند.

پراگماتیست ها دوست دارند با شبیه سازی، توقف مطالعه، تکالیف و غیره یاد بگیرند.

بنابراین، این چهارگروه ممکن است به روش‌های مختلف را برای یادگیری یک برنامه نرم‌افزاری انتخاب کنند:

 فعالان فوری و بلا فاصله شروع به استفاده از آن می کنند و راه خود را در با حس شخصی پیدا می کنند

 انعکاس دهنده ها ممکن است شروع به استفاده از آن کنند و سپس برای فکر کردن در مورد آنچه انجام داده اند تامل کنندو  وقت بگذارند تا مسیر را مرور و ارزیابی نمایند.

  نظریه پردازان ممکن است با خواندن راهنما شروع کنند

عملگرایان ممکن است شروع به استفاده از برنامه کنند، اما مکرر به فایل های راهنما ارجاع دهند.

رویکرد VAK

در دپارتمان زبان بزرگسال مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت ،  این رویکرد انتخاب و گزینه اول ماست. زیرا ، مدیریت آن ساده و آسان است. تجزیه و تحلیل VAK سه سبک یادگیری را شناسایی می کند: دیداری، شنیداری و زیبایی . گاهی گفته می شود که جنبشی شامل یادگیری لمسی است و گاهی اوقات به عنوان یک سبک یادگیری جداگانه اضافه می شود.

نکات کلیدی و زیربنایی این رویکرد:

هر فردی در هر سه روش عمل خواهد کرد، اما با ترجیح یک یا دو انتخاب

زبان آموزان بصری احتمالاً نقشه های ذهنی، نمودارها، زبان زیبا، فلوچارت ، استفاده از رنگ، فضای سفید در صفحه و غیره را ترجیح می دهند.

یادگیرندگان شنیداری احتمالاً بحث، توضیح دادن چیزها برای دیگران، استفاده از ضبط صوت و آموزش مرتبط با حکایات/جوک ها و غیره را ترجیح می دهند.

یادگیرندگان حرکتی احتمالاً کار گروهی، استفاده از مدل ها/اشیاء را در توصیف چیزها، راه رفتن در حین یادگیری، فعالیت های عملی، کتاب هایی با طرح قوی و غیره ترجیح می دهند.

شما باید از انتخابات  VAK خود آگاه باشید. هنگام انجام تجزیه و تحلیل سبک های یادگیری با دانش آموزان، دانش آموزان باید از ترجیحات فردی خود آگاه شوند.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که دانش آموزان در صورت تغییر عادات مطالعه خود برای تناسب با سبک های یادگیری شخصی خود، می توانند در آزمون ها عملکرد بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، دانش‌آموزان یادگیرنده بصری گاهی اوقات در طول امتحانات انشا دچار مشکل می‌شوند، زیرا نمی‌توانند مطالب آزمونی را که در یک سخنرانی «شنیده‌شده» را به خاطر بیاورند.

با این حال، اگر یادگیرنده بصری هنگام مطالعه از یک وسیله بصری استفاده کند، مانند طرح کلی رنگارنگ مواد آزمون، ممکن است اطلاعات بیشتری را حفظ کند. برای این نوع یادگیرنده، ابزارهای بصری توانایی یادآوری کامل اطلاعات را بهبود می بخشد.

منابع

Abram.D. Publisher: Vintage; 1st Vintage Books Ed edition (February 25, 1997)  , The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-Than-Human World

Mehrabian, A. 1972. Nonverbal communication. Chicago: Aldine Atherton

http://en.wikipedia.org/wiki/Sin_language

Le Page R.B., Tabouret-Keller A., Acts of Identity, Cambridge University Press, 1985

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

یونس طاوسی
یونس طاوسیمدیر دپارتمان آموزش زبان بزرگسال
دانش آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی هستم در مقطع Ph.D از دانشگاه اصفهان و از سال 1385 تاکنون به عنوان مدرس، مترجم و نویسنده فعالیت می‌کنم و از سال 1395 به عنوان مدیر دپارتمان آموزش زبان انگلیسی بزرگسال در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت مشغول به فعالیت هستم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها