کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال ابزاری است که به افراد امکان می‌دهد دارایی‌های رمزنگاری شدة خود نظیر بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را در محیطی امن نگهداری، مدیریت و تبادل نمایند. این کیف پول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال (رمزارزها) و فناوری بلاک‌چین، نقشی مشابه کیف پول‌های فیزیکی یا کارت‌های بانکی ایفا می‌کنند و دسترسی کاربران به دارایی‌های دیجیتالشان را میسر می‌سازند. کیف پول‌های مذکور با شبکة بلاک‌چین در ارتباط هستند تا موجودی ارزهای دیجیتال مرتبط با آدرس کاربر را در این شبکه ردیابی نمایند.

در یک تقسیم‌بندی مهم کیف پول­ها به دودسته کیف پول نرم‌افزاری و کیف پول سخت‌افزاری تقسیم‌بندی می‌شوند.

کیف پول نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری در دسته کیف پول‌های گرم قرار می‌گیرند، چراکه به اینترنت متصل هستند. این کیف پول‌های آنلاین شامل برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های گوشی موبایل، نرم‌افزار مبتنی بر وب و افزونه‌های مرورگر هستند. شکل شماره یک، کیف پول نرم‌افزاری سیف پال را نشان می­دهد.

کیف پول دیجیتال

در کیف پول نرم‌افزاری، رمز عبور شما بر روی سرورهای آنلاین ذخیره می‌شود و بنابراین خطرات بالقوه‌ای را به وجود می‌آورد، با اینکه همین ویژگی باعث می‌شود این ولت‌ها دسترسی بهتر و آسان‌تری داشته باشند.

البته بسیاری از کاربران از کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده می‌کنند؛ چون به زیرساخت آن‎ها اعتماد دارند. بسیاری از این کیف پول‌ها امنیت بالایی ارائه می‌دهند و سابقه خوبی دارند. تراست ولت، متاماسک و سیف پال از جمله کیف پول‌های نرم‌افزاری موردعلاقه ایرانی‌ها هستند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌توانند نسخه‌های مختلفی برای استفاده در دسکتاپ و گوشی موبایل داشته باشند. برخی کیف پول‌ها تنها بر پایه وب هستند، برخی برنامه موبایل دارند و برخی همه نسخه‌ها را برای راحتی کاربران ارائه می‌دهند.

هنگام انتخاب کیف پول نرم‌افزاری مناسب، باید دقت کنید که شما برای نیازها و راحتی خودتان به کدام نسخه نیاز دارید و دقت کنید که کیف پول انتخابی، نرم‌افزار موردنیاز شما را داشته باشد.

 کیف پول سخت‌افزاری

یک نوع امن‌تر از کیف پول‌های سرد، کیف پول سخت‌افزاری است. کیف پول‌های سخت‌افزاری (کیف پول آفلاین) مانند یک فلش USB هستند و به حفظ کلیدهای خصوصی شما در برابر هکرها کمک می‌کنند. تنها خطری که کیف پول سخت‌افزاری را تهدید می‌کند این است که به سرقت برود. در تصویر شماره 2 کیف پول سخت افزاری سیف پال نمایش داده شده است.

wallet والت

شکل 2: کیف پول سخت افزاری (سرد) سیف پال

کیف پول‌های سخت‌افزاری همچنین دارای یک‌لایه امنیتی اضافی نسبت به کیف پول‌های کاغذی هستند: آن‎ها از کاربران می‌خواهند برای دسترسی به محتوای دستگاه، یک رمز عبور یا پین وارد کنند. اگر پین خود را فراموش کنید، دسترسی به ارزهای دیجیتال خود را از دست می‌دهید. همچنین کارکردن با کیف پول‌های سخت‌افزاری کمی سخت‌تر از انواع نرم‌افزاری آن است.

ایده پشت کیف پول‌های سخت‌افزاری، جداکردن کلیدهای خصوصی از فضای ذخیره‌سازی آنلاین مانند رایانه یا تلفن همراه است که در برابر هک آسیب‌پذیرتر هستند. ذخیره‌کردن کلیدهای خصوصی به‌صورت آفلاین از این امر جلوگیری می‌کند، زیرا هکرها برای دسترسی به کلیدهای خصوصی کاربر باید کیف پول سخت‌افزاری را به‌صورت فیزیکی سرقت کنند.

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

پدرام بوربور
پدرام بوربورمدیر دپارتمان سرمایه گذاری در بازارهای مالی
دانش‌آموخته رشته شیمی گرایش شیمی فیزیک در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه دولتی اراک هستم و از سال 1386 سابقه تدریس با مراکز آموزشی معتبر کنکور من جمله قلم چی را داشته ام. با توجه به 13 سال سابقه در صنعت، مشاوره، آموزش و ممیزی سیستم های مدیریت کیفیت ایزو نیز از تخصص های بنده می باشد از سال 1399 افتخار همکاری با مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت بعنوان مدرس سرمایه گذاری در بازارهای مالی و تحلیل تکنیکال کاربردی را دارم. کتابی نیز تحت این عنوان تالیف کرده ام که در دسترس علاقمندان این علم قرار گرفته است. تالیف دوم نیز در حال انتظار چاپ انتشارات دیباگران تهران قرارگرفته است. در حال حاضر بعنوان مدیر دپارتمان سرمایه گذاری در بازارهای مالی و مدرس تحلیل تکنیکال کاربردی در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت خدمتگزاری می نمایم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها