میکروپیگمنتیشن پوست سر

انواع لک های پوستی

یکی از مشکلات پوستی که دانش‌پذیران در این دوره با آن و روش‌های درمان آن آشنا می‌شوند انواع لک‌های پوستی است.

لک‌های پوستی مشکل شایعی در بزرگ‌سالان است و دلایل به وجود آمدن آن می‌تواند متفاوت باشد. آنچه داشتن لک‌های پوستی را ناراحت‌کننده‌تر می‌کند، مقاومت آن‌ها به درمان است. درواقع لک‌های پوستی اغلب درمان‌پذیرند ولی درمان‌جو می‌بایست مسیری طولانی را بپیماید و از دنبال کردن مسیر ناامید نشود. لک‌های پوستی انواع متفاوتی دارند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کک‌ومک:

کک‌ومک‌ها شایع‌ترین نوع لک پوستی هستند. اندازه‌ی آن‌ها غالباً کوچک و حدود یک میلی‌متر و رنگ آن‌ها بین قهوه‌ای روشن تا تیره متغیر است. کک‌ومک حاصل توزیع ناهماهنگ رنگ‌دانه ملانین در پوست است. علل بروز کک‌ومک می‌تواند ژنتیکی باشد و معمولاً در افرادی با رنگ پوست روشن بیشتر دیده می‌شود ولی هرگز کودکی با کک‌ومک به دنیا نمی‌آید و این عارضه پس از تولد اتفاق می‌افتد. همچنین نور آفتاب تشدیدکننده تعداد و رنگ کک‌ومک است و معمولاً در فصل تابستان شیوع آن بیشتر دیده می‌شود.

بهترین راه درمان کک‌ومک جلوگیری از ایجاد آن است و بهترین روش پیشگیری نیز استفاده از کرم یا لوسیون‌های ضد آفتاب با ‌ اس‌پی‌اف بالای ۳۰ در تمام فصول سال است. همچنین برای پوست‌هایی که کک‌ومک‌های پررنگ و بزرگ دارند انواع لایه‌برداری هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

لک‌های بارداری یا ملاسما:

به این لک‌ها لک‌ هورمونی نیز گفته می‌شود. این لک‌ها در ابتدای پیدایش کمرنگ بوده و رفته‌رفته پررنگ می‌شوند. وسعت لک‌های بارداری نیز متغیر است و می‌تواند از یکی دو میلی‌متر تا  چند سانتی‌متر متفاوت باشد و نواحی اطراف چشم، گونه‌ها، پیشانی و گردن را درگیر کند. بروز این لک‌ها معمولاً در نیمه‌ی دوم بارداری اتفاق می‌افتد اما دیده‌شده افرادی با استفاده از قرص‌های ضدبارداری نیز دچار لک ملاسما شده‌اند. لک‌های ملاسما تا حدود یک سال پس از زایمان کاملاً کمرنگ شده و ناپدید می‌شوند اما گاهی پایدار بوده و نیاز به درمان دارند. درمان هورمونی و لایه‌برداری می‌تواند به کمرنگ‌شدن لک‌های پایدار کمک کند.

لک‌های جای جوش:

افرادی که دارای جوش‌های التهابی می‌شوند معمولاً درگیر این نوع لک هستند. این جوش‌ها پس از کاهش التهاب و بهبودی غالباً لک قهوه‌ای‌رنگی به‌جا می‌گذارند. معمولاً این جوش‌ها پس از مدتی و با شستشوی مداوم از بین می‌روند و در صورت ماندگاری بهترین روش درمان آن لایه‌برداری است.

قارچ‌های رنگی پوست:

این لک‌ها در بیشتر مواقع بسیار شبیه به لک‌ها بارداری و گاهی هم شبیه نوعی اگزما دیده می‌شوند. این قارچ‌ها معمولاً به درمان‌های دارویی پاسخ می‌دهند.

لک پیسی یا ویتیلگو:

بیماری معمولاً ژنتیکی و بدون درمان که در آن پوست ملانین خود را از دست می‌دهد و در هر سنی امکان بروز دارد. این لک‌ها پیش‌رونده هستند و به‌مرورزمان گسترده‌تر می‌شوند.

جهت آموزش مراقبت از پوست ، مو و زیبایی روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 8:30 الی 17:30 با شماره 0133431 داخلی 114 تماس حاصل فرمایید.

 

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

لیلا قاسمی
لیلا قاسمیمدیر دپارتمان آموزش تشریفات و وانش سلامت
دانش‌آموخته گرافیک هستم. از سال 81 فعالیتم را در روابط عمومی مجتمع فنی تهران شروع کردم. بعد از 15 سال مدیریت آموزشی شرکت گیل سپند آرا و انتشار دو کتاب و ساخت چندین نرم‌افزار آموزشی از سال 1400 در سمت مدیر روابط عمومی و دپارتمان‌های تشریفات و دانش سلامت در مجتمع فنی تهران، نمایندگی رشت فعالیت می‌کنم. هدف ما ارائه بهترین کیفیت آموزشی به دانش‌پذیران گرامی است.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها