کلاس فری دیسکاشن گروهی : بحث آزاد گروهی

جهت تعریف صحیح و دقیق کلاس فری دیسکاشن یا همان بحث آزاد ، ابتدا باید به سوالات زیر پاسخ داد:

  • یک کلاس بحث آزاد خوب چه ویژگی هایی دارد؟
  • آیا طرح خاصی برای کلاس بحث آزاد وجود دارد؟
  • چه تکنیک هایی را می توان در کلاس بحث آزاد به کار برد تا به بهبود مهارت زبان انگلیسی دانش آموزان در دقت و تسلط کمک کند؟

پاسخ دکتر ریچاردز :

مهارت های بحث کردن ممکن است برای دانش آموزانی که از زبان انگلیسی در مدرسه و محیط های دانشگاهی استفاده می کنند و همچنین برای کسانی که از انگلیسی برای ارتباطات تجاری استفاده می کنند مهم باشد. با این حال، «بحث‌ها» اغلب جایگزینی برای یک رویکرد جدی برای آموزش گفتاری انگلیسی بوده است. نمونه ای از این در کلاس های “به اصطلاح گفتگو” دیده می شود که اغلب یکی از ویژگی های برنامه های انگلیسی در سطح متوسطه و عالی در بسیاری از کشورها هستند. این جلسات معمولاً بدون تمرکز هستند که حول موضوعات روز برگرفته از رسانه ها و منابع دیگر سازماندهی می شوند. در حالی که هدف یافتن محتوای جذابی است که باعث ایجاد بحث شود، چنین فعالیت هایی تأثیر کمی بر رشد مهارت های شفاهی دانش آموزان دارد. فعالیت‌های بحثی برنامه‌ریزی‌شده ضعیف به دانش‌آموزان قوی‌تر اجازه تسلط می‌دهد و بازخورد سیستماتیک را ارائه نمی‌دهند. اگر قرار است مهارت‌های بحث و گفتگو به‌عنوان یک مؤلفه مهم یک دوره انگلیسی گفتاری جدی گرفته شود، نه به‌عنوان یک فعالیت پرکننده، ماهیت و ویژگی‌های آن‌ها باید به‌طور سیستماتیک مورد توجه قرار گیرد.

بحث، تعاملی است که بر تبادل نظر در مورد یک موضوع و ارائه نقطه نظرات متمرکز است. البته، مردم اغلب درباره موضوعاتی مانند آب و هوا یا تجربیات اخیر، در مکالمه‌های معمولی «بحث» می‌کنند، اما بحث‌هایی از این نوع اغلب صرفاً «چت-چت» است – نوعی تعامل اجتماعی . آن‌ها معمولاً به بحث‌های «واقعی» منتهی نمی‌شوند که در آن موضوعات جدی‌تر مورد علاقه و اهمیت برای مدت طولانی صحبت می‌شود، تا در مورد چیزی به توافق برسند، یک مشکل را حل کنند یا جنبه‌های مختلف یک موضوع را بررسی کنند. بحث هایی از این دست است که در اینجا مورد توجه قرار می گیرد، در یک محیط آموزشی یا حرفه ای اتفاق می افتد.

مهارت های شرکت در بحث عبارتند از:

  • نظر دادن
  • ارائه یک دیدگاه
  • حمایت از یک دیدگاه
  • گرفتن نوبت
  • حفظ یک چرخش
  •  گوش دادن به نظرات دیگران
  • موافق و مخالف با نظرات
  •  خلاصه کردن یک موضوع

کلاس فری دیسکاشن گروهی مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت

رویکردهای آموزش مهارت های بحث بر روی موضوعات زیر تمرکز دارد:

انتخاب موضوعات:

موضوعات ممکن است توسط دانش آموزان انتخاب شوند یا توسط معلم اختصاص داده شوند. هر دو گزینه امکانات مختلفی را برای مشارکت دانش آموز ارائه می دهند

تشکیل گروه‌ها:

 گروه‌های کوچک چهار تا پنج نفره امکان مشارکت فعال‌تر را فراهم می‌کنند و برای ایجاد گروه‌هایی از شرکت‌کنندگانی که با یکدیگر سازگار باشند نیاز به مراقبت است. ممکن است برای برخی از وظایف، نقش هایی تعیین شود (مثلاً رهبر گروه، یادداشت بردار، ناظر)

آماده‌سازی برای بحث:

 قبل از اینکه به گروه‌ها تکلیف محول شود، ممکن است لازم باشد دانش پیش‌زمینه بررسی شود، وظایف جمع‌آوری اطلاعات (مثلاً تماشای یک ویدیو) تعیین شود و برخی از روش‌های خاصی که دانش‌آموزان می‌توانند ، دیدگاه خود را ارائه دهند، صحبت کنند، مودبانه مخالفت کنند و غیره … آموزش دهند.

ارائه رهنمودها:

پارامترهای بحث باید واضح باشد تا دانش آموزان مشخص کنند که بحث چقدر طول خواهد کشید و نتایج مورد انتظار چیست؟

ارزشیابی بحث ها:

 معلم و دانش آموزان می توانند در تامل در بحث ها شرکت کنند. معلم ممکن است بخواهد روی مقدار و کیفیت ورودی شرکت کنندگان تمرکز کند و پیشنهاداتی برای بهبود ارائه دهد. برخی از مرور زبان مورد استفاده ممکن است در این مرحله مفید باشد. دانش آموزان ممکن است در مورد عملکرد خود و مشکلاتی که تجربه کرده اند نظر دهند و برای بحث های آینده پیشنهاداتی ارائه دهند.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص کلاس فری دیسکاشن گروهی مجتمع فنی تهران (نمایندگی رشت) با تلفن 0133431 داخلی 109 تماس بگیرید.

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

یونس طاوسی
یونس طاوسیمدیر دپارتمان آموزش زبان بزرگسال
دانش آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی هستم در مقطع Ph.D از دانشگاه اصفهان و از سال 1385 تاکنون به عنوان مدرس، مترجم و نویسنده فعالیت می‌کنم و از سال 1395 به عنوان مدیر دپارتمان آموزش زبان انگلیسی بزرگسال در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت مشغول به فعالیت هستم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها