مجموعه کتاب های (American English File) یا همان انگلیش فایل مجموعه ای شش سطحی است که توسط انتشارات آکسفورد به چاپ رسیده است. این مجموعه یکی از بهترین مجموعه هایی است که برای آموزش انگلیسی آمریکایی به بزرگسالان تاکنون منتشر شده است. مجموعه حاضر در بسیاری از موسسات آموزش زبان در کشور استفاده می شود.

هر کتاب امریکن انگلیش فایل شامل   10 تا 12 درس می باشد که در هر درس بیشترین تمرکز روی سه بخش گرامر، واژگان و تلفظ معطوف شده است. یکی از مهمترین نقاط قوت این مجموعه این است که برای تقویت مهارت گفتاری (مکالمه) بسیار مناسب می باشد، هر چند این مجموعه به سه مهارت دیگر (مهارت های شنیداری، نوشتاری و درک مطلب) نیز می پردازد.

شش سطح مجموعه کتاب های American English File شامل یک کتاب Starter و کتاب های شماره 1 تا 5 هستند که از لحاظ دشواری، سطح Starter پایین ترین سطح و سطح شماره 5 بالاترین سطح می باشند. هر سطح از این مجموعه شامل کتاب دانش آموز (به همراه فابل های صوتی)، کتاب کار (به همراه فابل های صوتی)، کتاب معلم و چند نوع ویدئوی آموزشی می باشد.

کتاب های انگلیش فایل

خصوصیات کتاب انگلیش فایل

آموزش زبان تکلیف-محور یا کار-محور:

(به انگلیسی: : Task-based language learning) مثالی دیگر از نسخه قوی رویکرد ارتباطی است که در آن زبان از طریق استفاده کردن فراگرفته می‌شود. به بیان دیگر، زبان آموزان زبانی را که لازم دارند را زمانی فرا می‌گیرند که برای انجام کاری که برایشان تعیین شده‌است، لازم داشته باشند. این روش آموزش در گروه برنامه درسی تحلیلی قرار دارد. این برنامه مشتمل بر یک سری اقلام زبانی نبوده بلکه از کارهای متعدد تشکیل شده‌است. کارها معنی دار بوده و زبان آموزان به هنگام انجام دادن آنها می‌بایست با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کارها اهداف روشنی را دربردارند تا آنکه معلم و زبان آموزان بفهمند که آیا برقراری ارتباط موفقیت‌آمیز بوده‌است یا خیر. یک نمونه از کاری که در برنامه درسی تکلیف-محور، زبان آموزان می‌بایست انجام دهند طراحی برنامه سفر است.

هدف معلم از استفاده از این روش تسهیل یادگیری زبان آموزان است که از طریق اشتغال آنها در انواع کارهایی که نتایج مشخصی دارند صورت می‌گیرد. معلم وظیفه دارد نیازهای زبان آموزان را تحلیل کند و مناسب با سطح و توانایی و نیازهای آنها ایجاد فعالیت کند و بر فعالیتهای زبان آموزان نظارت داشته باشد و در صورت لزوم مداخله کند. زبان آموزان هم وظیفه دارند به منظور انجام فعالیتها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با انجام کارهایی که آنها را برای دنیای واقعی آماده می‌کند انگیزه کسب می‌کنند.در این روش بعد معنایی زبان مورد تأکید قرار می‌گیرد و بنا بر ماهیت کار هر یک ار چهار مهارت (شنیدار، گفتار، خواندن و نوشتن) می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.معلم همچنین وظیفه دارد به‌طور مستمر بر اساس نتایج کار و زبانی که زبان آموزان استفاده می‌کنند آنها را مورد ارزیابی قرار دهد و اشتباهات آنها را با تکرار جملاتشان یا ارائه مدل یا توضیحات مختصر دستوری تصحیح کند.

محتوای بروز:

محتوای خوب و با ارزش محتوایی است که هدفمند باشد. یکی از اهداف کسب و کارها در تولید محتوا رفع نیازهای مخاطبین است. پس برای هدفمند بودن محتوا باید مخاطب‌شناسی انجام شود تا بتوان نیازها و دغدغه‌های مخاطبین را شناسایی و برای رفع آن‌ها تولید محتوای با کیفیت کرد.

تمرینات اضافی گرامر :

گرامر انگلیسی مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل هایی است که ساختار زبان انگلیسی را تعیین می کند. این به ما اجازه می دهد تا با یکدیگر به وضوح و به طور موثر ارتباط برقرار کنیم. هنگام یادگیری زبان انگلیسی، درک دستور زبان برای توسعه مهارت های خواندن، نوشتن و صحبت کردن ضروری است. این سفر شامل اجزای مختلف دستور زبان مانند صفت ها، قیدها، مقالات، شرطی ها، اسم ها، حروف اضافه، ضمایر / تعیین کننده ها، جملات، مقایسه زمان، زمان و افعال است. بیایید هر یک از این موضوعات را در یک دنباله پیشنهادی بررسی کنیم تا یادگیری گرامر انگلیسی را موثرتر و لذت بخش تر کنیم.

بیشترین فرصت جهت تقویت مهارت های Speaking & Listening:

مهارت listening یکی از پر استرس‌ترین بخش‌های آزمون‌های مختلف محسوب میشه و اکثر افراد در مواجهه با افراد انگلیسی زبان، همواره نگران این هستند که متوجه منظور طرف مقابل نشده و در مقابل نتوانند جواب مناسبی بدهند. از طرفی لهجه‌های مختلف و نحوه و سرعت حرف زدن افراد کار را از این هم مشکل‌تر می‌کند.همیشه سر کلاس دانشجویان از استاد درخواست دارند تا روش‌هایی رو با دانشجویان به اشتراک بگذارند که بتوانند به واسطه آنان مهارت Listening خود را تقویت کنید، به همین دلیل این کتاب با روش  و تمرینات متنوع و جذاب، تقویت شنیداری یا لیسنینگ را به عنوان یک هدف پراهمیت در نظر گرفته است.

سیلابس های Multi-skills:

کتاب انگلیش فایل دوره جدید چند مهارتی است که زبان آموزان انگلیسی را به عنوان یک زبان خارجی از سطح مبتدی به پیشرفته می برد با ادغام برنامه های درسی ساختاری، عملکردی، واژگانی و موضوعی و ارائه یک روش ارتباطی که بر روانی و دقت تمرکز دارد. در عین حال، کتاب امریکن فایل،  فرصت های بیشتری را برای توسعه توانایی های خواندن و نوشتن و همچنین محتوای چالش برانگیزتر برای توسعه مهارت های تفکر سطح بالاتر دانش آموزان فراهم می کند.  پس از اتمام دوره، دانش آموزان نسبت به توانایی خود در بیان نظرات خود در مورد موضوعات مختلف چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی احساس اطمینان خواهند کرد.

موضوعات روزمره و واقعی :

یکی از اهداف کلیدی که تقریبا بین تمام زبان‌آموزان بزرگسال مشترک است، توانایی مکالمه انگلیسی با دیگران است. خوشبختانه، بزرگسالان با یک مزیت منحصربه‌فرد به کلاس درس می‌آیند؛ آنها تجربه زیسته دارند! و برخلاف دانش‌آموزان جوان‌تر، معمولا پیش از این به سطح بالایی از مهارت در زبان مادری خود دست یافته‌اند و می‌خواهند به همان خوبی که به زبان مادری خود صحبت می‌کنند، انگلیسی صحبت کنند. پس چه راهی بهتر از مکالمه درباره همان چیزهایی که روزانه با آن سروکار دارند؟ کتاب های انگلیش فایل با بهره گیری از منابع واقعی چنین شرایط را برای شما فراهم می کند.

تدریس گرامر به صورت ارتباطی

این روش شامل آموزش گرامر از طریق کارها و فعالیت‌های معنادار و معتبر مانند نقش‌آفرینی، بازی، انجام پروژه و غیره است. این روش برای آموزش گرامر به صورت طبیعی و تعاملی مفید است.

تمارین شنیداری Task-based

این روش یکی از جدیدترین روش‌های تدریس است که به نام TBLT نیز شناخته می‌شود. این روش در دهه‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. مبنای اصلی کار در این روش انجام یک پروژه در کلاس است و طبعاً نسبت به سایر روش‌ها شاگرد محور است. به زبان ساده محور اصلی کلاس شاگرد است و نه معلم! قبل از اینکه از روش‌های تدریس در این متد صحبت کنیم نیاز است تا تعریف روشنی از task داشته باشیم. Task درواقع یک فعالیت زبانی است که برای رسیدن به یک هدف انجام می‌شود. با درنظر گرفتن این تعریف می‌توانیم به این نتیجه برسیم که زبان‌آموزان باید یک فعالیت زبانی را در کلاس انجام دهند تا به یک هدف مشخص برسند.

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

یونس طاوسی
یونس طاوسیمدیر دپارتمان آموزش زبان بزرگسال
دانش آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی هستم در مقطع Ph.D از دانشگاه اصفهان و از سال 1385 تاکنون به عنوان مدرس، مترجم و نویسنده فعالیت می‌کنم و از سال 1395 به عنوان مدیر دپارتمان آموزش زبان انگلیسی بزرگسال در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت مشغول به فعالیت هستم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها