فرزندپروری هلیکوپتری چیست؟

سردرگم هستید که چگونه بدون خفه کردن فرزندانتان والدینی موثر باشید؟!! آیا تا حالا با عبارت فرزندپروری هلیکوپتری برخورد کردید؟  در این مقاله ترجمه شده نحوه تشخیص اینکه والدین هلیکوپتری هستید، همراه با توصیه های تخصصی برای جلوگیری از این پدیده آزاردهنده آورده شده است.

انواع مختلفی از سبک های فرزندپروری وجود دارد، وشما با بررسی سریع زمین بازی پارک محله خودتان نمونه هایی از والدین سهل گیر گرفته تا والدین مستبد را خواهید دید. همچنین ممکن است والدین هلیکوپتری را ببینید.

اصطلاح “والد هلیکوپتر” اولین بار در کتاب ” Between Parent & Teenager” اثر دکتر Haim Ginott در سال 1969 استفاده شد که نوجوانان می گفتند” والدینشان مانند یک هلیکوپتر بالای آنها شناور می شوند.  همچنین می توان اصطلاحات مشابه عبارتند از: “فرزندپروری ماشین چمن زنی”، “والدین کمک کننده” یا “فرزندپروری بولدوزری”.

دکترکارولین دایچ، مدیر مرکز درمان اختلالات اضطرابی در نزدیکی دیترویت و نویسنده کتاب “اختلالات اضطرابی: راهنمای رفتن به” ، می گوید: فرزندپروری هلیکوپتری به سبکی از فرزندپروری اشاره دارد که در آن والدین بیش از حد بر فرزندان خود متمرکز هستند. دکتر دایچ می‌گوید:

“این والدین معمولاً مسئولیت بیش از حد تجربیات فرزندانشان و به‌ویژه موفقیت‌ها یا شکست‌هایشان را می‌پذیرند.”

نمونه هایی از فرزندپروری هلیکوپتری

فرزندپروری هلیکوپتری اغلب به والدینی اطلاق می‌شود که به فرزندان دبیرستانی یا کالج در کارهایی که به تنهایی قادر به انجام آن هستند کمک می‌کنند (به عنوان مثال، تماس با استاد در مورد نمرات ضعیف، تنظیم برنامه کلاس یا مدیریت عادات ورزشی). اما واقعاً فرزندپروری هلیکوپتری می تواند در هر سنی اعمال شود.

دکتر دانولد می‌گوید: «در دوران کودکی، یک والد هلیکوپتری ممکن است دائماً کودک را تحت الشعاع قرار دهد، همیشه با او بازی می‌کند و رفتار او را هدایت می‌کند و به او اجازه می‌دهند زمان تنهایی نداشته باشند». در مدرسه ابتدایی، والدین هلیکوپتری ممکن است تلاش کنند تا اطمینان حاصل کنند که کودک معلم یا مربی خاصی دریافت می کند، دوستان و فعالیت های کودک را انتخاب می کند، یا کمک نامتناسبی را برای انجام تکالیف و پروژه های مدرسه ارائه می دهد.

پیامدهای فرزندپروری هلیکوپتری

در پایان باید این نکته را فراموش نکنیم که بسیاری از والدین هلیکوپتری با نیت خوب شروع می کنند. دکتر گیلبوآ می‌گوید: “درگیر شدن با فرزندانمان و زندگی آن‌ها راه دشواری است، اما نه آنقدر به هم پیوسته که دیدگاهشان را نسبت به آنچه نیاز دارند از دست بدهیم.”

فرزندپروری متعهد فواید زیادی برای کودک دارد، مانند احساس عشق و پذیرش، اعتماد به نفس بهتر و فرصت های رشد. با این حال، دکتر گیلبوآ توضیح می‌دهد: مشکل این است که وقتی والدین تحت تأثیر ترس و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر آنچه ممکن است اتفاق بیفتد باشند، در نتیجه بسیارسخت خواهد شد که همه چیزهایی را که بچه‌ها یاد می‌گیرند در زمانی که ما آنها را هدایت نمی‌کنیم، را به خاطر بسپاریم.

به عقیده دکتر گیلبوآ : “شکست و چالش‌ها به بچه‌ها مهارت‌های جدیدی می‌آموزد و مهم‌تر از همه، به بچه‌ها یاد می‌دهد که می‌توانند با شکست و چالش‌ها کنار بیایند.”

منبع:

Between Parent and Teenager Paperback – January 1, 1988 by Haim G. Ginott

مترجم : یونس طاوسی

مدیر دپارتمان زبان بزرگسال مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها