روان شناسی معامله: ایجاد یک ذهنیت معامله‌گر

آیا شما ذهنیت معامله­ گر دارید؟ ایجاد یک نگرش صحیح معامله، یک ضرورت برای موفقیت در معاملات است و ممکن است زمان ببرد. این ناحیه­ ای نیست که شما بتوانید میان‌بر داشته باشید. شما ذهنیت معامله‌گر را از معاملات و تجربیات واقعی به‌دست‌آمده از معاملات ایجاد می‌کنید؛ اما خبر خوب این است که می‌توانید از تجربیات دیگران را یاد بگیرید و آن تجربیات را مال خود کنید.

 نگرش معامله‌گر به شما کمک خواهد کرد نقص‌ها، ضررها و سودها را کنترل کنید. بله سودها در واقع می­توانند برای شما استرس ایجاد کنند! روان‌شناسی معامله بسیار قدرتمند است که امیدوارم این دوره را حتماً گذرانده باشید.

اگر شما یک روش موفق را به یک صد معامله­ گر متفاوت نشان بدهید، هیچ دو نفر از آنها به یک‌شکل معامله نخواهند کرد. چرا ممکن است این سؤال پیش بیاید؟ به‌این‌علت که هر معامله‌گر یک سیستم اعتقادی منحصربه‌فرد دارد. بدین علت که حتی با یک روش معاملاتی سودآور و اثبات شده بسیاری از معامله­ گران هنوز شکست خواهد خورد. آنها فاقد سیستم اعتقادی مناسب هستند تا به آنها توانایی معامله‌کردن خوب بدهد. به‌عبارت‌دیگر آنها فاقد روان‌شناسی معاملاتی صحیح هستند.

در اینجا لیستی از برخی موضوعات روان‌شناختی رایج آورده شده است:

  • ترس از متوقف‌شدن
  • ترس از به‌دست‌نیاوردن سود کافی
  • ترس از اشتباه‌کردن
  • ترس از موفقیت
  • اختلال در تجزیه‌وتحلیل

روان شناسی معامله در بازارهای مالی

وقتی با مسائل روان‌شناختی مواجه می­شوید بهترین کار شناخت موضوع، آگاه بودن از آن و انکارنکردنش است. برای رفع مشکلات روان‌شناختی ما به‌عنوان انسان ابتدا باید از مشکل آگاه شده و آن را انکار نکنیم. برای رفع مشکلات روانی به‌عنوان انسان ابتدا باید از مشکل و مسائل آگاه شویم تا بتوانیم مشکل را رفع کنیم. این فرایند ممکن است سال­ها طول بکشد؛ چون هر فرد باید مسئولیت مشکلات خود را برای حل‌کردن قبول کند.

موفقیت در معامله نتیجه ­ای مستقیم از یک سیستم قوی معاملات، مدیریت قوی پول، سرمایه­ گذاری مناسب و روان‌شناسی صحیح تجارت است. همه اینها به‌هیچ‌وجه موضوعات روان‌شناختی نیستند؛ اما رایج‌ترینشان هستند. آنها معمولاً حول این واقعیت متمرکز می­شوند.

به دلایلی معامله­ گر از روش یا سیستم معاملاتی انتخابی­شان پیروی نمی‌کند و در عوض ترجیح می‌دهد احساسات خود را مبادله کند که در معامله شما را به دردسر خواهد انداخت؛ بنابراین من فکر می­کنم شما می­توانید ببینید روان شناسی معامله چقدر مهم است.

هدف ما به‌عنوان معامله‌گران در توجه به روان‌شناسی حفظ سطحی یکنواخت در هنگام معامله است. معاملات موفق و معاملات بازنده ما نباید روی ما تأثیر بگذارند. بدیهی است که وقتی برنده می­شویم بهتر معامله می‌کنیم؛ اما از لحاظ احساسی باید تلاش کنیم تعادل عاطفی را  باتوجه‌به برد­ها و باخت­های خود حفظ کنیم. این زمانی اتفاق می­افتد که شما به این سطح از توانایی ذهنی دست پیدا کنید؛ این توانایی بعد از کار طولانی و سخت‌روی مشکلاتتان حاصل خواهد شد و این توانایی به‌مرور اتفاق خواهد افتاد. این معمولاً وقتی اتفاق می­افتد که انتظارش را ندارید.

در زیر لیستی از آنچه که فرد پس از به‌دست‌آوردن ذهنیت صحیح معامله احساس می‌کند ­آورده شده است:

  • توانایی تمرکز روی زمان حال
  • حس آرامش
  • ترازکردن معاملات در جهت بازار
  • انباشته‌شدن سودها با افزایش مهارت‌هایتان
  • یادگیری از هر معامله لذت زیاد از معامله­ گری

روان شناسی معامله برای موفقیت در بازارهای مالی

معامله‌کردن با یک سیستم یا روش انتخابی خود و تحت‌تأثیر قرارنگرفتن توسط بازار یا دیگران وقتی است که می‌توانید لیست بالا را بخوانید و واقعاً بگویید که در مسیر هدف هستم.

پیشنهاد می­گردد برای یک شروع اصولی و تریدری حرفه­ ای در انواع بازارهای مالی من­جمله ارز دیجیتال، فارکس و بورس با مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت در ارتباط باشید.

شماره تماس 3431-013 داخلی 114 و 115 دپارتمان سرمایه ­گذاری در بازارهای مالی

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

پدرام بوربور
پدرام بوربورمدیر دپارتمان سرمایه گذاری در بازارهای مالی
دانش‌آموخته رشته شیمی گرایش شیمی فیزیک در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه دولتی اراک هستم و از سال 1386 سابقه تدریس با مراکز آموزشی معتبر کنکور من جمله قلم چی را داشته ام. با توجه به 13 سال سابقه در صنعت، مشاوره، آموزش و ممیزی سیستم های مدیریت کیفیت ایزو نیز از تخصص های بنده می باشد از سال 1399 افتخار همکاری با مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت بعنوان مدرس سرمایه گذاری در بازارهای مالی و تحلیل تکنیکال کاربردی را دارم. کتابی نیز تحت این عنوان تالیف کرده ام که در دسترس علاقمندان این علم قرار گرفته است. تالیف دوم نیز در حال انتظار چاپ انتشارات دیباگران تهران قرارگرفته است. در حال حاضر بعنوان مدیر دپارتمان سرمایه گذاری در بازارهای مالی و مدرس تحلیل تکنیکال کاربردی در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت خدمتگزاری می نمایم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها