یادگیری زبان و موثرترین روش

یادگیری یک زبان جدید می تواند یک تجربه چالش برانگیز و در عین حال ارزشمند باشد. چه بخواهید به یک کشور خارجی سفر کنید، با اعضای خانواده ارتباط برقرار کنید، یا فرصت های شغلی خود را افزایش دهید، یادگیری یک زبان جدید به عنوان یک روش عالی برای بهبود زندگی شما عمل می کند. با این حال، از آنجایی که چندین راه برای یادگیری یک زبان جدید وجود دارد، ممکن است در تشخیص اینکه از کدام روش استفاده کنید با مشکل مواجه شوید. تحقیق می تواند به عنوان یک راهنمای عالی در هنگام انتخاب روش مناسب برای یادگیری زبان عمل کند. در این مقاله کوتاه ، ما در دپارتمان زبان بزرگسال مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت ،  بهترین راه های یادگیری زبان را بر اساس تحقیقات بررسی خواهیم کرد.

تسلط بر یک زبان جدید مزایای بی شماری را فراتر از گسترش دایره لغات را برای شما به همراه خواهد داشت. فرصت‌هایی را برای اکتشاف فرهنگی باز می‌کند و درک عمیق‌تر و درک فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی متنوع‌تر را تقویت می‌کند. یادگیری یک زبان جدید باعث بهبود توانایی های شناختی، تقویت حافظه، دامنه توجه و مهارت های حل مسئله می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که دو زبانه بودن یا چند زبانه بودن می تواند شروع زوال عقل و سایر زوال شناختی مرتبط با سن را به تاخیر بیندازد. و در دنیای امروزی، مهارت زبانی می تواند چشم انداز شغلی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و شما را به یک کاندیدای بسیار جذاب در بازار کار بین المللی تبدیل کند.

محققان روش‌های مختلفی را برای بررسی نحوه یادگیری بهتر زبان‌ها به کار گرفته‌اند. آنها مطالعات تجربی انجام داده اند، که در آن روش های مختلف تدریس را به کار می گیرند و نتایج را مشاهده می کنند. چنین مطالعاتی اغلب شامل گروه های کنترل برای مقایسه و عملکرد یادگیرندگان از طریق آزمون ها و ارزیابی ها سنجیده می شود. یکی دیگر از رویکردهای تحقیقاتی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، مطالعات مشاهده ای است، که در آن محققین در عمل از کلاس های زبان بازدید می کنند و از تکنیک های تدریس و اثربخشی آنها یادداشت می کنند.

یافته های پژوهشی بسیاری در مجلات دانشگاهی در مورد این موضوع منتشر شده است. اما یافته های اصلی کشف شده در دنیای آکادمیک چیست؟ در اینجا پنج مورد از توصیه های کلیدی در مورد یادگیری زبان که محققان بارها و بارها کشف کرده اند آورده شده است.

  1. غوطه وری

طبق تحقیقات، غوطه وری یکی از بهترین راه ها برای یادگیری یک زبان جدید است. این روش مستلزم آن است که به طور کامل در محیط زبان مقصد غوطه ور شوید. این را می توان با تعامل با افراد بومی، تماشا و گوش دادن به مطالب به زبان مقصد، یا حتی زندگی در یک کشور خارجی برای مدت معینی به دست آورد. غوطه ور شدن به شما کمک می کند زبان را به سرعت یاد بگیرید زیرا می توانید روزانه صحبت کردن و گوش دادن به زبان را تمرین کنید.

غوطه وری،  روشی را که ما به طور طبیعی زبان اول خود را در کودکی یاد می گیریم تکرار می کند و آن را به روشی شهودی موثر تبدیل می کند. این بر استفاده عملی و روزمره از زبان تأکید دارد، که تمایل دارد حفظ بهتر و طولانی‌تر زبان را تسهیل کند. علاوه بر این، غوطه وری یادگیری فعال را تشویق می کند، و شما را به استفاده از زبان در موقعیت های واقعی سوق می دهد، که به طور قابل توجهی درک و روان شما را افزایش می دهد.

  1. یادگیری از طریق تداعی سازی و شبیه سازی

هنگام یادگیری یک زبان جدید، بهتر است کلمات را با چیزی که قبلاً می دانید مرتبط کنید. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید انگلیسی یاد بگیرید و کمی آلمانی می دانید. می توانید کلمات انگلیسی را با معادل های اسپانیایی آنها مرتبط کنید. این یک پیوند بین کلمات هر دو زبان ایجاد می کند و به خاطر سپردن آنها برای شما آسان تر می شود.

یادگیری از طریق تداعی فرآیندهای شناختی، به ویژه آنهایی که مربوط به حافظه است، با ایجاد ارتباط بین دانش جدید و موجود، افزایش می یابد. این روش به یادآوری و درک زبان تازه آموخته شده کمک می کند زیرا یک نقشه شناختی ایجاد می کند و فرآیند یادگیری را روان تر و کارآمدتر می کند.

  1. ثبات و سازگاری راهکار کلیدی است

هنگام تلاش برای یادگیری یک زبان جدید، ثبات بسیار مهم است. بهتر است هر روز سی دقیقه را صرف مطالعه کنید تا اینکه هفته ای یک بار چهار ساعت وقت بگذارید. سازگاری به شما کمک می کند زبان را سریعتر یاد بگیرید و همچنین به شما کمک می کند چیزهایی را که یاد گرفته اید در ذهن خود نگه دارید. هر چه سازگارتر باشید، سریعتر به زبانی که می خواهید یاد بگیرید مسلط خواهید شد. برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و دوره‌های آنلاین می‌توانند به شما در حفظ ثبات در یادگیری کمک کنند. به عنوان مثال، می توانید یک دوره آنلاین اسپانیایی شرکت کنید و هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید، حتی اگر بعضی روزها فقط 10 دقیقه وقت داشته باشید.

ثبات در یادگیری زبان به تقویت ارتباطات ایجاد شده در مغز بین کلمات جدید و معانی آنها کمک می کند و به مرور زمان یادآوری را بهبود می بخشد. علاوه بر این، تمرین منظم به حفظ شتاب یادگیری زبان، فعال نگه داشتن فرآیند و جلوگیری از از دست رفتن دانش قبلی کمک می ک

  1. روش مناسب را برای خود انتخاب کنید

هنگام یادگیری یک زبان، باید بفهمید که چه روشی برای شما بهتر عمل می کند. برخی از افراد از طریق کلاس های گروهی به بهترین شکل یاد می گیرند در حالی که برخی دیگر کلاس های فردی را ترجیح می دهند. برخی افراد ترجیح می دهند از کتاب ها و برنامه ها استفاده کنند در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند خود را در زبان غوطه ور کنند. آزمون و خطا بهترین راه برای یافتن روشی است که برای شما مناسب تر است و با چه روشی راحت تر هستید.

  1. تمرین، تمرین، تمرین

بهترین راه برای یادگیری یک زبان جدید، تمرین کردن است. این بدان معنی است که شما باید هر روز تمرین کنید. هنگام تمرین، اطمینان حاصل کنید که از زبان به طور جامع استفاده می کنید، از جملات ساده شروع کنید و به تدریج به جملات پیچیده تر بروید. همچنین می توانید با صحبت کردن با افراد بومی یا نوشتن کلمات و جملاتی که می خواهید به خاطر بسپارید تمرین کنید.

روش های مختلفی برای یادگیری یک زبان جدید در دسترس است، اما تحقیقات نشان داده است که این پنج نکته بهترین راه برای یادگیری زبان هستند. یادگیری یک زبان جدید می تواند زمان بر باشد، اما با روش های صحیح می توان به روشی آسان تر و کارآمدتر به آن نزدیک شد. با عزم و حوصله می توانید زبان مورد نظر خود را یاد بگیرید و این می تواند در زندگی شخصی و حرفه ای شما مفید باشد.

برای ثبت نام در دوره های زبان مجتمع فنی تهران یا کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره 01334310000 تماس بگیرید.

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

یونس طاوسی
یونس طاوسیمدیر دپارتمان آموزش زبان بزرگسال
دانش آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی هستم در مقطع Ph.D از دانشگاه اصفهان و از سال 1385 تاکنون به عنوان مدرس، مترجم و نویسنده فعالیت می‌کنم و از سال 1395 به عنوان مدیر دپارتمان آموزش زبان انگلیسی بزرگسال در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت مشغول به فعالیت هستم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها