آزمون PTE  چیست ؟

آزمون PTE یا همان Pearson Test of English، در حال حاضر در کنار آزمون آیلتس و تافل به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌ های بین المللی مناسب افرادی می باشد  که برنامه مهاجرت یا ادامه تحصیل  در خارج از کشور را برای خود مد نظر دارند.

آزمون PTE زیر نظر و برنامه ریزی  موسسه Pearson برگزار می‌شود و لازم به ذکر است که  آزمون PTE، دقیقا مانند آزمون آیلتس (IELTS) در دو ماژول جنرال (General) و آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود.

بخش های مختلف آزمون PTE

محل برگزاری آزمون PTE  کجاست ؟

نمایندگی‌های معتبر موسسه Pearson  در سراسر دنیا این آزمون را برگزار می کنند. ذکر این نکته الزلمی می باشد که  در ایران نمایندگی رسمی موسسه پیرسون  وجود ندارد ، در نتیجه برای شرکت در این آزمون، افراد معمولا به یکی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان یا امارات متحده عربی سفر می‌کنند.

بخش صحبت کردن (Speaking)

بخش Speaking آزمون PTE خود از چند قسمت کوچک‌تر تشکیل شده است.

در بخش Read Aloud، باید یک متن را از روی کاغذ با صدای بلند بخوانید.

در بخش Repeat Sentence، باید جملاتی را که برای شما پخش می‌شود به صورت مناسب تکرار کنید.

در بخش Describe Chart، باید درباره محتوای نموداری که به شما نشان داده می‌شود صحبت کنید.

در بخش Re-tell Lecture، باید به یک سخنرانی گوش کرده و سپس با کلمات خود درباره محتوای سخنرانی صحبت کنید.

در بخش Answer Short Question، باید به سوالاتی که برای شما پخش می‌شوند پاسخ‌های کوتاه بدهید.

بخش گوش کردن (Listening)

در بخش Summarize Spoken Text، بخشی کوتاه از یک سخنرانی را خواهید شنید و باید طی 10 دقیقه، خلاصه‌ای 50 تا 70 کلمه‌ای از آن بنویسید.

در بخش Multiple Choice – Choose Single Answer ، باید بعد از گوش کردن به صحبت‌های افراد، بهترین جوابی که می‌توان به آنها داد را انتخاب کنید.

در بخش Multiple Choice – Choose Multiple Answers باید بعد از گوش کردن به یک سخنرانی، تمام جواب‌های صحیح را انتخاب کنید.

در بخش Fill in the Blanks، باید متن ناقصی را که روبروی شماست با کلمات صحیح کامل کنید.

در بخش Highlight Correct Summary، باید بعد از گوش کردن به یک فایل صوتی، پاراگرافی که به بهترین شکل آن فایل را خلاصه می‌کند انتخاب کنید.

در بخش Select a Missing Word، باید بعد از گوش کردن به فایل، یکی از جملات داخل آن را که به صورت ناقص نوشته شده با کلمه مناسب پر کنید.

در بخش Highlight Incorrect Words، یک فایل صوتی برای شما پخش شده و در همان زمان متن آن نیز به شما نمایش داده می‌شود که تعدادی اشکال دارد. شما باید این اشکالات را پیدا کنید!

در بخش Write From Dictation، باید جملاتی را که برای شما پخش می‌شود به شکل صحیح نوشته یا به اصطلاح Transcribe کنید.

بخش خواندن (Reading)

در بخش Multiple-Choice, Choose Single Answer، باید بعد از خواندن یک متن به سوالاتی چند گزینه‌ای جواب دهید.

در بخش Multiple-Choice, Choose Multiple Answers، باید بعد از خواندن یک متن به سوالاتی چند گزینه‌ای جواب دهید که هر کدام از آنها بیش از یک پاسخ درست دارد.

در بخش Re-order Paragraphs، باید چند پاراگراف را با ترتیب صحیح سر جای خود قرار دهید تا یک متن کامل به دست آید.

در بخش Fill in the Blanks، باید جملاتی که به شما داده می‌شود با واژه مناسب کامل کنید.

در بخش Reading and Writing: Fill in the Blanks باید متن ناقصی که در اختیار شما قرار داده شده با جملات مناسب پر کنید. این جملات به صورت یک لیست به شما نمایش داده می‌شوند و شما باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

بخش نوشتن (Writing)

در بخش Write Essay، باید متنی 200 تا 300 کلمه‌ای در جواب سوالی که از شما پرسیده می‌شود بنویسید. برای این بخش، 20 دقیقه زمان دارید.

در بخش Summarize Text، باید متنی را که در اختیار شما قرار داده می‌شود در یک جمله و با حداکثر 75 کلمه خلاصه کنید، به شکلی که تمام نکات کلیدی متن در آن جمله دیده شوند. برای این بخش، 10 دقیقه زمان دارید

منابع مفید و قابل اطمینان آزمون PTE چه هستند؟

منابع اصلی این آزمون دو کتاب‌:   The Official Guide to PTE Academic و PTE Practice Tests Plus  در نظر گرفته می شوند که هر دو منبع  توسط موسسه پیرسون منتشر شده اند.

در کتاب The Official Guide to PTE Academic تمامی مراحل آزمون PTE با جزئیات توضیح داده شده‌اند. کتاب PTE Practice Tests Plus هم شامل نمونه سوالات فراوان برای آماده شدن برای تمام بخش‌های امتحان PTE و هم جواب‌های کامل آنهاست. این کتاب حتی در این باره به شما توضیح می‌دهد که کدام جواب ها، مناسب‌تر هستند و می‌توانند برای شما نمره بیشتری به ارمغان بیاورند.همچنین ، از دیگر منابع معتبر آزمون PTE همچنین می‌توان به PTE Academic Test Builder اشاره کرد که توسط موسسه MacMillan منتشر شده و شامل نمونه سوالات فراوان این آزمون به همراه نکات تکمیلی است.

نمره‌ دهی در آزمون PTE چگونه است؟

دامنه نمرات آزمون PTE آکادمیک از 10 تا 90 و آزمون PTE جنرال از 1 ال 5 متغیر است. اگر می‌خواهید بدانید نمرات محتلف در آزمون PTE در مقایسه با نمرات آزمون های بین المللی دیگر در چه جایگاهی قرار دارند، جدول زیر را با دقت ببینید.

A2 B1 B2 C1 C2
Cambridge English Key (KET) Cambridge English Preliminary (PET) Cambridge English First (FCE) Cambridge English Advanced (CAE) Cambridge English Proficiency (CPE)
PTE General Level 1

PTE Academic 30-42

PTE General Level 2

PTE Academic 43-58

PTE General Level 3

PTE Academic 59-75

PTE General Level 4

PTE Academic 76-84

PTE General Level 5

PTE Academic 85+

IELTS 4-4.5

TOEFL iBT 57-86

IELTS 5-6.5

TOEFL iBT 87-109

TOEFL iBT 87-109
IELTS 7-8
IELTS 8.5-9

TOEFL iBT

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

یونس طاوسی
یونس طاوسیمدیر دپارتمان آموزش زبان بزرگسال
دانش آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی هستم در مقطع Ph.D از دانشگاه اصفهان و از سال 1385 تاکنون به عنوان مدرس، مترجم و نویسنده فعالیت می‌کنم و از سال 1395 به عنوان مدیر دپارتمان آموزش زبان انگلیسی بزرگسال در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت مشغول به فعالیت هستم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها