چهار گام اساسی یادگیری زبان

گام نخست: اهداف خود را دقیق مشخص کنید:

اشتباه بزرگی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند این است که سعی می‌کنند یک‌باره بیش از حد کاری را انجام دهند. داشتن اهداف عالی و تمایل به مسلط شدن به یک زبان، یا حتی تسلط بر آن ، یک هدف قابل تحسین است، اما این در حال حاضر به شما در برنامه هایی مانند سفرتان کمکی نمی کند.

برای موفقیت در یادگیری آنچه برای سفر خود نیاز دارید، باید تا آنجا که ممکن است جزئیات بیشتری داشته باشید. برای مثال می توانید بگویید : من به اندازه کافی خوش شانس هستم که معمولاً سه ماه کامل قبل از سفر زمان دارم و یا باید این زمان را فراهم کنم ، که در آن می توانم بیشتر روزم را به یادگیری یک زبان اختصاص دهم، و این باعث می شود تسلط به یک هدف واقع بینانه باشد.

روشی که شما این کار را انجام می دهید این است که بدانید دقیقاً چه چیزی را باید یاد بگیرید و فقط یاد بگیرید:

شما نیاز به مشخص کردن هدف دقیق خود دارید – هدف مبهمی مانند «یادگیری انگلیسی» نداشته باشید. اگر می‌خواهید در فروردین ماه به خارج از کشور بروید، با خود بگویید که می‌خواهید «در سه ماه ابتدایی صحبت کنید»، با توجه به اینکه 10 ساعت در هفته برای آن وقت می‌گذارید. اگر فقط یک ماه فرصت دارید، به دنبال دوره و یا کتابی مانند : «گردشگر بسیار مطمئن در 30 روز» بروید و اگر می توانید یک ساعت در روز یا بیشتر به آن اختصاص دهید. اگر سه روز دیگر پرواز دارید، در سه روز آینده هر یک دو ساعت یا بیشتر وقت بگذارید و هدف خود را برای “در 72 ساعت تامین نیازهای اولیه به خوبی انجام دهید.”

شما باید یک دایره لغات خاص خودتان بسازید – کتاب های راهنما برای عبارات کلی مانند “حالت چطور است؟” عالی هستند. اما اگر برنامه شما پیچیده تر از این می باشد باید زمان مطالعه خود را صرف تنظیم واژگان خود با نیازهای خاص خود کنید. گام 2 در زیر به شما نشان می دهد که چگونه شروع کنید.

گام دوم: کلماتی را که استفاده خواهید کرد را بیاموزید:

اگر از ابتدا شروع می کنید ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که فکر کنید در هر شرایطی که ممکن است ، بیشتر از همه استفاده می کنید شروع به یادگیری نمایید – شروع مکالمه ، نشستن در یک پارک ، صحبت کردن در مورد خودتان ، سفارش در یک رستوران ، هرچه هست .

سپس: بنشینید و افکارخود را به زبان انگلیسی بنویسید-خود را با یک غریبه خیالی آشنا کنید. به آنها بگویید که اهل کجا هستید ، چه کاری انجام می دهید ، چرا مسافرت می کنید و غیره. سپس نگاهی بیندازید که به چه چیزی رسیده اید و کلمات خاصی را که فکر می کنید برای واژگان خارج از کشور مهمترین آنها خواهد بود ، ترجمه کنید ، و سپس از وب سایتی مانند Forvo.com (که در واقع توسط یک بومی صحبت می شود) یا Google Translate استفاده کنید. در مورد من ، اولین کلماتی که من همیشه باید یاد بگیرم “ایرانی” (ملیت من) ، “مدیر و مدرس زبان” (کار من) و “عاشق کباب” از آنجا که من یک گوشتخوار هستم!! .

لیستی از غذاهایی را که دوست دارید ، کارهایی که می خواهید انجام دهید ، و سایر نیازهای روزانه تهیه کنید – همه باید در روز اول خود در خارج از کشور کلمه “حمام” را بدانند ، بنابراین پیش بروید و آن را به لیست خود اضافه کنید. بلکه مواردی را نیز شامل می شود که شما به عنوان یک فرد نمی توانید بدون آن زندگی کنید. چه قهوه یا کک رژیم غذایی ، ساندویچ یا صدف باشد ، کلمات مربوط به غذاهای خود را بدانید. و اگر قصد دارید هر چیزی را به طور خاص امتحان کنید ، در آنجا که در آنجا هستید ، مانند یوگا ، زیپ یا ریلکس کردن در یک چشمه گرم ، آن ها را نیز یاد بگیرید. از آنجا که من یک عاشق کباب هستم ، به عنوان مثال ، باید کلمات گوشت خوک ، ژامبون ، بیکن ، سوسیس ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی را یاد بگیرم – بنابراین می توانم به پیشخدمت سفارش درستی از این غذاها را بدهم. ترجمه ها را جستجو کنید و خود را به یک برگه تقلب تبدیل کنید.

لیستی از شناسه ها یا کلماتی را که بین زبانها مشابه است جستجو کنید – در هنگام یادگیری یک زبان جدید ، واقعاً “شروع از ابتدا” شروع نمی شود. بسیاری از زبانها لیست های بسیار طولانی از کلماتی دارند که شما قبلاً معنای آن را می دانید (البته با تلفظ های کمی متفاوت). اگر “ساندویچ” در لیست غذاهای مورد علاقه شما قرار دارد ، به عنوان مثال ، شما می دانید که چگونه آن را به زبان فارسی بگویید. در اسپانیایی ، بیمارستان همان بیمارستان است و به آلمانی کلمه ماهی دقیقاً یکسان است. حتی یک زبان بسیار متفاوت مانند ژاپنی ها برای چیزهای روزمره که ممکن است مانند قهوه ، شیر و شیشه به آن نیاز داشته باشید ، دارای یک تن از این “وام های وام” است.

برای یادگیری کلمات ناآشنا از mnemonics استفاده کنید – برای به یاد آوردن کلمات جدید واقعاً سریع که چیزی شبیه به آنچه در انگلیسی استفاده می کنید ، سعی کنید از یک Mnemonic سرگرم کننده استفاده کنید – تصویری یا داستانی که با یک کلمه خاص در ارتباط هستید. شاید کمی مضحک به نظر می رسد ، اما بسیار مفید و نتیجه بخش است. به عنوان مثال ، هنگامی که من فرانسوی را یاد می گرفتم ، به یاد آوردم که Gare با تجسم یک گارفیلد بزرگ چربی نارنجی چربی که از طریق ایستگاه قطار نفس می کشید “ایستگاه قطار” بود تا قطار را به یک رقابت لازانیا بخورد ، با رنگ و صداهای زیادی در ذهن من برای اینکه واقعاً بچسبم. این تکنیک شگفتی ها را انجام می دهد ، و ایجاد این تصویر در ذهن من باعث شد انجمن ایستگاه Gare -Train خیلی سریعتر از آنچه که همیشه با تکرار Rote انجام می داد ، را حفظ کنم.

گام سوم: عبارات را کامل را بیاموزید:

با داشتن بازه زمانی کوتاه که دارید ، وقت ندارید که سعی کنید دستور زبان زبان را درک کنید. من به شدت توصیه می کنم که از مطالعات گرامر ، که به هر حال در یادگیری زبان بهتر است ، عبور کنید و در عوض فقط چند جمله کامل را به خاطر بسپارید تا بتوانید نظر خود را در عبارات از قبل آماده شده بیان کنید.

یک کتاب راهنما دریافت فراهم کنید ، اما قسمت های های بیشتر آن را نادیده بگیرید – کتابهای راهنما برای ملزومات عالی هستند ، اما شما به بیشتر آنچه در آنها وجود دارد ، نیاز ندارید. این کتاب ها سعی می کنند نیازهای همه را تأمین کنند ، و نیازهای همه نیازهای شما نیست. از طریق کتاب و عبارات مورد نیاز خود را برجسته کنید ، مانند “حمام کجاست؟” یا “قیمت این کالا چقدر است؟” یا “ببخشید ، انگلیسی صحبت می کنید؟” بقیه را نادیده بگیرید و فقط روی آنچه برای شما مفید است تمرکز کنید. من کتابهای Planet Lonely Planet را دوست دارم ، یا می توانید از یک لیست آنلاین عبارات اساسی استفاده کنید.

جملات خود را بسازید   و در صورت امکان آنها را بررسی کنید-تمام تلاش خود را بکنید تا با جمع کردن کلمات با هم ، ترجمه ای ایجاد کنید ، یا (ایده آل تر) تغییر یک کلمه در یک جمله از پیش ساخته در کتاب عبارت خودتان. به عنوان مثال ، من ممکن است کلمه “حمام” را با “سوپر مارکت” در عبارت از پیش ساخته “حمام کجاست؟” تغییر بدهم و جمله حاصل احتمالاً از نظر گرامری صحیح خواهد بود. حتی می توانید از Google Translate برای کل جمله استفاده کنید. شما می توانید جمله از پیش ساخته خود را به سایت LANG-8 ارسال کنید تا افراد بومی آن را به صورت رایگان تصحیح کنند اگر عبارت شما به اندازه کافی کوتاه باشد ، آنها می توانند به سرعت به شما پاسخ دهدند.

گام چهارم: قبل از پرواز از آن استفاده کنید:

با این نکات ، شما در واقع می توانید به اندازه کافی زبان را در ذهن خود قرار دهید تا هنگام ورود به کشور ، چیزی واقعاً مفید برای آن داشته باشید. اما یک کار نهایی – و بسیار مفید – کاری وجود دارد که می توانید قبل از رفتن انجام دهید تا مطمئن شوید که همه این موارد به شکل درستی پیش می رود:

نقش بازی کردن :

به عنوان مثال ، شما می توانید قبل از اینکه مجبور شوید این کار را بصورت واقعی در یک موقعیت واقعی انجام دهید ، سفارش یک غذای مورد علاقه خودتان یا اجاره یک اتاق هتل را به با یک دوست بصورت نقش بازی کردن با یکدیگر انجام دهید. همانطور که در مسیر یادگیری زبان به سمت جلو حرکت می کنید، آرام آرام ابعاد مختلف زبان را کشف خواهید کرد که چه کلماتی پ را نیاز دارید و یا وجود دارد اما نمی دانید. به عنوان مثال ، شاید شما متوجه نشده اید که چند بار می خواهید در مورد گربه خود یا دیگری صحبت کنید. وقتی این سوراخ ها را در واژگان خود پیدا کردید ، کلمات مورد نیاز خود را بنویسید و آنها را به لیست اصلی خود اضافه کنید.

در پایان ، به یاد داشته باشید اشتباه کردن بخشی از یادگیری می باشد.

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

یونس طاوسی
یونس طاوسیمدیر دپارتمان آموزش زبان بزرگسال
دانش آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی هستم در مقطع Ph.D از دانشگاه اصفهان و از سال 1385 تاکنون به عنوان مدرس، مترجم و نویسنده فعالیت می‌کنم و از سال 1395 به عنوان مدیر دپارتمان آموزش زبان انگلیسی بزرگسال در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت مشغول به فعالیت هستم.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها