آموزش رباتیک در رشت:

دپارتمان کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران، نمایندگی استان گیلان در حال برگزاری دوره آموزش رباتیک در رشت است. کودکان در طول این دوره، با قطعات ساده و کاربردهای آنها آشنا شده و ازساخت سازه های رباتیک لذت می برند.

کلاس-رباتیک-در-رشت

بیش از یک دهه است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته از الگوی آموزشی STEM Science Technology Engineering Mathematics) ( که یک شیوه آموزشی مهارت محور است استفاده می کنند. در این الگوی آموزشی، دانش آموزان کاربرد علوم را در زندگی روزمره خود تجربه و آزمایش می کنند. علم رباتیک پرکاربردترین ابزار در الگوی آموزشی STEM است.

رباتیک برای ایجاد مهارت های دست ورزی، هوش منطقی، خلاقیت و روش های حل مساله در کودکان بسیار مفید بوده و برای رسیدن به این هدف، نیاز به یک برنامه مدون است. شروع آموزش رباتیک برای کودکان معمولا از سن 6 سالگی پیشنهاد می شود، زیرا درک مفاهیم ساده مکانیکی تقریبا از این سن شکل می گیرد.

برای پیاده سازی یک ایده و خلق یک سازه، بهتر است به کمک قطعات و المان ها کودکان را سرگرم کنیم تا خلاقیت آن ها به درستی پرورش یابد. آموزش رباتیک کودکان و نوجوانان به پیشرفت آنها در زمینه علوم، برنامه نویسی، مهندسی و ریاضیات کمک خواهد کرد و آنها را به موفقیت های بیشتری در زندگی آینده شان سوق خواهد داد.

تاریخچه رباتیک :

فناوری رباتیک برای جایگزینی ماشین با انسان استفاده می شود و شاخه ای است میان مهندسی و علم که  شامل مهندسی مکانیک، برق و کامپیوتر است. می توان گفت رباتیک شامل طراحی،­­ ساخت و راه اندازی ربات است.

کلمه ربات برای اولین بار در نمایشنامه ای به نام ” کارخانه ربات سازی ” توسط نویسنده ای به نام کارل چاپک در سال 1920 مطرح شد.

در سال 1956، اولین شرکت رباتیک دنیا توسط Joseph Engelberger که پدر علم رباتیک لقب گرفت، به نام Robo Band تاسیس شد.

اموزشگاه-رباتیک-در-رشت

قوانین سه گانه آیزاک آسیموف :

آسیموف نویسنده ای است که داستان های کوتاه زیادی درمورد ربات ها نوشته است و قوانین او عبارتند از:

  • ربات نباید موجب آسیب دیدن انسان شود.

  • ربات ها باید از انسان ها تبعیت کنند.

  • ربات باید از خود مراقبت کند.

طی سال ها، ربات های متفاوتی ساخته شدند که هریک برای پروژه خاصی کاربرد داشتند و این فناوری به تدریج تکامل یافت تا سال 2005 که ربات Hubo توسط موسسه Kist ساخته شد و در زمان خود یکی از باهوش ترین ربات های جهان بود. این ربات با سرعت بالا از طریق اتصالات بی سیم به کامپیوتر متصل می شد. از سال 2005 به بعد این فناوری با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت است و در آینده نیز شاهد خلق شگفتی های بسیاری در این عرصه خواهیم بود.

پدر علم رباتیک ایران :

پروفسور کارو لوکس متولد 14 شهریور سال 1328 در اصفهان یکی از پژهشگران برتر ایران در زمینه سیستم های هوشمند بودند ولقب پدر علم رباتیک در ایران را گرفتند. ایشان استادیار دانشگاه UCLA بودند و زمانی که به ایران آمدند با گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران همراه شدند و از نخستین پژوهشگرانی بودند که ارتباط بین شبکه های عصبی، منطق فازی و الگوریتم های ژنتیک را بررسی نمودند.

پروفسور لوکس برای ارتقای رباتیک در ایران زحمات زیادی کشیدند و سرانجام در 17 تیرماه سال 1389 در آرامگاه ارامنه به خاک سپرده شدند.

ربات و رباتیک :

ربات ماشینی است که قابل برنامه نویسی با کامپیوتر است و می تواند مجموعه کارهای پیچیده را به طور خودکار انجام دهد. ربات ها یا توسط دستگاه کنترل خارجی هدایت می شوند یا دستگاه کنترلی در داخل آنها تعبیه شده است.

آموزشگاه-رباتیک-در-رشت

ربات ها در انجام کارهای تکراری و خطرناک در محیط های سخت مانند فضا و کف اقیانوس و… جایگزین انسان شده اند. با توجه به کاربردهای اساسی ربات ها در زندگی ما، می توان به نگرانی هایی که ممکن است در جامعه بوجود آورند اشاره کرد. از جمله اینکه با جایگزینی آن ها به جای کارگران یکی از عوامل افزایش بیکاری خواهند شد و یا استفاده از آنها در کارهای نظامی، ممکن است نگرانی های اخلاقی به همراه داشته باشد.

انواع ربات های مدرن :

  • ربات های متحرک: این ربات ها می توانند در محیط اطرافشان بدون محدودیت موقعیت مکانی، حرکت کنند مانند ربات حمل و نقل خود راهنما ( AVGS )
  • ربات های صنعتی: این ربات ها دارای بازوی مکانیکی با کنترل خودکار هستند که در چند محور قابل برنامه ریزی می باشند.
  • ربات های خدماتی: این ربات ها معمولا برای ارائه خدماتی که رفاه انسان را فراهم می کند، کاربرد دارند.
  • ربات های آموزشی: این ربات ها به عنوان وسایل کمک آموزشی برای کودکان و نوجوانان مفید هستند.
  • ربات های ماژولار ( تکه ای): این ربات ها از تکه های مشابه یا ماژول های شبیه به هم با اندازه های متفاوت ساخته شده اند، این ماژول ها می توانند L شکل، مکعبی، H و U شکل باشند. امروز ربات های ماژولار در حمل و نقل هیبریدی، اتوماسیون صنعتی و … کاربرد دارند.
  • ربات های مشارکتی: این ربات ها که ربات همکار یا کوبات نامیده می شوند، به طور ایمن و موثر در زمان انجام مسوولیت های صنعتی ساده با کارگران تعامل دارند.

آموزش-رباتیک-در-رشت

آینده رباتیک:

رباتیک فناوری است که نوید بخش آینده ای مدرن برای انسان است و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد، این فناوری دنیای ما را متحول خواهد کرد و به ما کمک می کند تا با اعتماد به نفس بیشتری به سوی آینده ای روشن حرکت کنیم.

دوره های رباتیک کودکان و نوجوانان در مجتمع فنی تهران نمایندگی رشت شامل رباتیک مقدماتی کودکان، رباتیک متوسط، رباتیک پیشرفته و رباتیک سطح 2 می باشد.

دانشپذیران در دوره رباتیک مقدماتی کودکان ، توانایی کار با قطعات ساده ربات ها و کاربردهای آنها را کسب می کنند.

  • این دوره شامل، آشنایی با قطعات موجود در پکیج، الگویابی های متنوع، کار با چرخدنده های ساده، بررسی ساخت گریپر دستی و همزن دستی، بررسی مساله حمل اشیا، ساخت شاسی ساده ربات و شوتر ربات فوتبالیست است.

دانشپذیران در دوره رباتیک متوسط توانایی کار با اهرم ها و چرخدنده های عمود برهم و حلزونی، آشنایی با ربات های دارای مکانیزم و آشنایی با روش های حل مساله پیچیده راکسب می کنند.

  • این دوره شامل ساخت ایستگاه اتوبوس و گریپر، ارتباط چرخدنده ها، ساخت همزن دستی و منجنیق دستی، ساخت پل متحرک و ترازو، ساخت ماشین انتقال دهنده و جرثقیل، ربات کاوشگر، ساخت مکانیزم شوتر و ساخت چرخ فلک و پنکه ساده با موتور است.

دانشپذیران در دوره رباتیک پیشرفته، توانایی استفاده از قرقره ها بر روی ربات ها، استفاده از چرخدنده های  حلزونی برای ساخت ربات ها، آشنایی با ربات های دارای مکانیزم حرکتی و سه موتوره را کسب می کنند.

  • این دوره شامل، ساخت آسانسور تک نفره، کاربرد قرقره ها، ساخت ربات Wall-e ، لیفتراک، لودر، انتقال دهنده، نابودگرو بولدوزر است.

دانشپذیران در دوره رباتیک سطح2، توانایی ساخت سازه های متحرک ساده و پیشرفته و مهارت های پایه الکترونیک را کسب می کنند.

  • این دوره شامل، ساخت سازه های ثابت و متحرک است.

اموزش-رباتیک-در-رشت

برای ثبت‌نام در دوره آموزش رباتیک در رشت یا دریافت اطلاعات بیشتر روزهای شنبه الی پنجشنبه ساعت نه تا پنج و نیم با شماره 3431-013 داخلی 119 تماس حاصل فرمایید.

تهیه کننده: آنیا پژمان نیا

مدیر دپارتمان کودک، نوجوان و رباتیک

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها