آموزش طراحی لباس در رشت، ازمقدماتی  تا پیشرفته

 

دپارتمان فناوری مد و پوشاک مجتمع فنی تهران، نمایندگی رشت در حال برگزاری دوره های‌ آموزش طراحی لباس در رشت است. در این دوره ها در دو سطح مقدماتی و پیشرفته دانش پذیران با اصول و تکنیک های مختلف این رشته آشنا شده و به آن ها مسلط می شوند.

طراحی لباس مقدماتی: گام اول به سوی آینده ای پر شور در عرصه مد

 

رشته طراحی لباس به عنوان یکی از هنر های کاربردی، نقش بسیار مهمی در صنعت مد و پوشاک ایفا می کند که به علاقه مندان کمک می کند تا ایده های خلاقانه خود را به طرح های زیبا و کاربردی تبدیل کنند. در دوره طراحی لباس مقدماتی، دانش پذیران با مفاهیم اساسی این رشته آشنا شده و تکنیک های مورد نیاز برای شروع مسیر حرفه ای خود را یاد می گیرند.

طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس هنر خلق لباس است. در این هنر طراحان به کمک دانش فنی و بر پایه سلایق و درک کامل از نیاز مصرف کننده،  ایده ها و طرح های خلاقانه خود را به صورت دستی و بعد با  استفاده از نرم افزارهای مرتبط به تصویر می کشند. پس از طراحی اولیه، نمونه های لباس ساخته شده بررسی می شوند و در صورت لزوم تغییرات و اصلاحاتی در نمونه ها اعمال می شود تا به نتیجه نهایی مطلوب برسند.

طراحی لباس نیاز به دانش در زمینه مد، طراحی، مهارت خلاقیت، سبک شناسی، استفاده درست و منطقی از رنگ و پارچه ها و دستاورد های فنی دارد. در نهایت، لباس های طراحی شده می توانند در صنعت مد و پوشاک تولید و به بازار عرضه شده و توسط افراد به عنوان لباس روزمره یا لباس های ویژه استفاده شوند.

مراحل کار یک طراح لباس از مقدماتی تا پیشرفته به شرح زیر است:

1- تحقیق در مورد روندها و سبک های جدید، سلایق و فرهنگ جامعه و نیاز مصرف کننده

2- ترسیم ایده ها به همراه ایده پردازی و خلاقیت

3-ایجاد نمونه های اولیه به کمک نرم افزار، فلت کار و استاندارد سازی

4- انتخاب پارچه و مواد مورد نیاز

5- ایجاد الگو و دوخت ابتدایی لباس

6-  قرار دادن لباس روی مدل یا مانکن برای اطمینان از ظاهر خوب به کمک مولاژ

7- ایجاد تغییرات و تنظیمات تا زمان کامل شدن طرح

8-  عرضه پوشاک آماده به بازار

طراحان مد سخت می کوشند تا لباس هایی خلق کنند که هم زیبا و هم کاربردی باشند. آن ها می خواهند وقتی مردم طرح هایشان را می پوشند احساس اعتماد به نفس و خوشحالی کنند.

اهمیت طراحی لباس

طراحان لباس با نوآوری های خود، تاثیرات بزرگی بر روی فرهنگ و مد جامعه دارند و می توانند احساس زیبایی و اعتماد به نفس را در افراد تقویت کنند. همچنین، طراحی لباس در ایجاد هویت برندها و شرکت های مختلف نقش مهمی دارد و برای تجاری سازی ایده ها و خلاقیت طراحان بسیار حیاتی است.

 

دوره آموزش  طراحی  لباس  مقدماتی در رشت

دوره آموزش طراحی لباس در رشت یکی از محبوب ترین دوره ها در نمایندگی رشتِ مجتمع فنی تهران است. در این دوره دانش پذیران با اصول و فنون طراحی لباس آشنا می شوند. در ادامه به برخی از دروس اصلی این دوره اشاره می کنیم:

لیست دروس طراحی لباس:

  • رنگ شناسی در طراحی لباس
  • طراحی فیگوراتیو
  • طراحی لباس1
  • ایلاستریتور
  • جنسیت سازی در لباس
  • طراحی کالکشن

1- رنگ شناسی در طراحی لباس: در این دوره، دانش پذیران با اهمیت رنگ در طراحی لباس آشنا می شوند. آن ها یاد می گیرند که چگونه از رنگ ها در طراحی لباس  استفاده کنند تا لباسی کاربردی و جذاب خلق کنند.

سر فصل دوره:

شناخت عناصر مبانی هنر های تجسمی

آشنایی با مفهوم رنگ

آشنایی با گروه های رنگی

آشنایی با مفاهیم و اصول تضاد

تعریف پاساژ های رنگی

2- فیگوراتیو در طراحی لباس: در این دوره دانش پذیران با روش های رسم و طراحی فیگور آشنا می شوند. هچنین یاد می گیرند که چگونه به شکل ها و طرح های انسانی در طراحی لباس توجه کرده و آن ها را بدرستی روی کاغذ ترسیم کنند.

سر فصل دوره:

شناخت اندام  (رخ، نیم رخ، سه رخ، چرخشی،…)

تقسیم بندی صورت، دست و پا

آموزش حرکت دست و پا

تقسیم بندی اندام و اندام آقایان

آموزش سایه زنی

3- طراحی لباس1: در این دوره، دانش پذیران با مراحل مختلف طراحی لباس از طراحی (یقه، آستین، دامن گرفته تا طراحی کامل انواع لباس ها) آشنا می شوند. آنها یاد می گیرند که چگونه از ایده تا اجرا، لباس های خاص و زیبا طراحی کنند.

سر فصل دوره:

شناخت انواع یقه

شناخت انواع آستین

شناخت انواع دامن

شناخت انواع شلوار

شناخت انواع اکسسوری(کیف، کفش، کلاه، سرپوش، کمربند و …)

4- ایلاستریتور: ایلاستریتور یک نرم افزار طراحی کامپیوتری است. در این دوره، دانش پذیران با نحوه استفاده از نرم افزار ایلاستریتور در طراحی لباس آشنا می شوند و یاد می گیرند که چگونه از ابزارها و قابلیت های این نرم افزار برای ایجاد طرح های لباس خلاقانه، طراحی پارچه و… استفاده کنند.

سر فصل دوره:

آموزش نرم افزار ایلاستریتور

آموزش مقدماتی با  هدف طراحی فیگور، لباس و جنسیت سازی

اجرای طراحی لباس در غالب نرم افزار به صورت دو بعدی جهت انجام پروژه نهایی

5- جنسیت سازی در طراحی لباس:  در این دوره دانش پذیران با  اصول جنسیت سازی آشنا می شوند. یاد می گیرند که چگونه با استفاده از مارکر و دیگر ابزار های مناسب، لباس هایی را طراحی کنند که با توجه به جنسیت هدف، ظاهری متفاوت و جذاب داشته باشد.

سر فصل دوره:

آمزش جنسیت سازی چرم و ورنی

آموزش جنسیت سازی مخمل و بافت

آموزش جنسیت سازی خز و ساتن

آموزش جنسیت سازی لمه و گیپور

آموزش جنسیت سازی جین و پترن دار

 6- طراحی کالکشن: در این دوره دانش پذیران با مفهوم و روش های طراحی کالکشن آشنا می شوند. آن ها یاد می گیرند که چگونه لباس های متعددی را به عنوان یک کالکشن متحد و هماهنگ طراحی کرده و بر روی عنوان متفاوت و برد های مختلف کار کنند.

نتیجه:

 دوره آموزش طراحی لباس در رشت، به دانش پذیران امکان می دهد تا با اصول و تکنیک های اولیه طراحی لباس آشنا شده و مهارت های لازم برای طراحی لباس های منحصر به فرد و جذاب را بدست آورند. این دوره به مدت 192 ساعت و توسط اساتید مجرب و با تجربه به دانش پذیران آموزش داده می شود تا نسبت به سرفصل های دوره کاملا مسلط شده و آماده ورود به دوره پیشرفته شوند.

علاقمندان به این رشته می توانند هر روز از ساعت 9 تا 5:30 با دپارتمان فناوری مد و پوشاک مجتمع فنی تهران، نمایندگی رشت تماس بگیرند.

تلفن: 0133431

داخلی: 116

اشتراک گذاشتن این مطلب با دیگران

نویسنده مقاله:

زهره قلی نژاد
زهره قلی نژادمدیر دپارتمان فناوری مد و پوشاک
فارغ التحصیل رشته طراحی پارچه و لباس در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه الزهرا با رتبه 9 در ورودی این رشته هستم. هم اکنون به عنوان استاد دانشگاه فعالیت می کنم و پیش تر تجربه مدیریت واحد طراحی لباس در کارخانه ردا را داشتم. همچنین، به عنوان طراح پارچه برند آمریکایی(miyoun) فعالیت می کنم. علاوه بر این، صاحب برند زیما لوک هستم با بیش از 3سال سابقه مدیریت و تولید.
هدف من این است که دانش و تجربیاتی که در طی سال ها به دست آورده ام را به علاقه مندان این رشته منتقل کنم و به آنها کمک کنم تا مسیر درست برای دستیابی به اهدافشان را پیدا کنند و در این راه به درستی گام بردارند.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها