آموزش غواصی صنعتی در رشت

دپارتمان علوم دریایی مجتمع فنی تهران، نمایندگی استان گیلان در حال برگزاری دوره­های آموزش غواصی صنعتی در رشت می­­باشد. این دوره که تحت آموزش مجرب­ترین اساتید در جزیره هرمز و در یکی از مجهزترین سایت‌های غواصی کشور برگزار می‌شود، شامل 27 مهارت اصلی است. دانش‌پذیران پس از پایان دوره مدرک مجتمع فنی تهران دریافت می‌کنند که امکان ترجمه رسمی با مهر وزارت امور خارجه و مهر دادگستری دارد.

اموزش-غواصی-صنعتی-در-رشت

غواصی صنعتی از شاخه‌های تخصصی غواصی است که در صنایع مختلف همچون نفت و گاز، پتروشیمی، نیروی دریایی، کشتیرانی، تحقیقات علمی، باستان شناسی، محیط زیست و حوزه­های نظامی کاربرد دارد. برای یادگیری غواصی صنعتی می‌بایست در دوره‌های فشرده‌ای با انواع مهارت‌های این شاخه آشنا شده و نسبت به آن‌‌ها مسلط شوید. به طور کلی شما ابتدا این مهارت‌ها را در خشکی آموزش دیده و سپس به طور تخصصی در استخر رو دریا اجرا کرده و تکرار می‌کنید.

غواصی در حالت کلی مهارتی در جهت سرگرمی است اما شما با یادگیری تخصصی این مهارت و زیر شاخه‌های آن می توانید صاحب پر درآمدترین شغل در رشت باشید.

برای غواصی کردن لازم است بدن سالمی داشته باشید به همین جهت قبل از شروع دوره از دانش‌پذیران یک معاینه کلی توسط فدراسیون نجان غریق صورت می‌گیرد تا از سلامت جسمی و روحی آن‌ها اطمینان حاصل کنند. سپس دانش‌پذیران وارد دوره شده و در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته به یادگیری مهارت‌ها می‌پردازند.

ماهیت غواصی صنعتی به صورتی است که ممکن است غواصان لازم باشد در محیط‌های آبی متفاوت مانند دریا، اقیانوس، رودخانه‌ و سدها کار کنند. به همین دلیل لازم است مهارت غواصی در این مکان‌ها را در روز و شب کسب کنند. از همین روی در طول این دوره سه ماهه دانش‌پذیران هر روز بین 8 تا 14 ساعت آموزش خواهند دید.

وظایف غواصان صنعتی بسته به شغلی که انتخاب می کنند متفاوت است. وظایفی مانند جوشکاری و برشکاری زیر آب، بازرسی خطوط لوله نفت و گاز زیر دریا، پل سازی و سیمان ریزی، کابل کشی، خزه زدایی، لایروبی و …

غواصان گاهی لازم است در آب های بسیار سرد کار کنند و یا تجهیزات سنگینی را با خود حمل کرده و جابجا کنند. همین طور ممکن زمان زیادی را به تنهایی در عمق آب و تحت فشار باشند. به همین دلیل سلامتی جسمی و روحی غواصان از اهمیت بالایی برخوردار است.

از آنجایی که غواصی صنعتی عموما کاری گروهی است غواصان لازم است از روحیه کار گروهی برخوردار باشند و بتوانند با دیگر اعضای تیم تعاملات سالمی برقرار کنند.

در ادامه تعدادی از مهارت‌های دوره غواصی را نام برده و به صورت مختصر شرح می‌دهیم:

  • جوشکاری زیر آب
  • برشکاری زیر آب
  • بازرسی جوش
  • تعمیر و نگهداری تجهیزات غواصی
  • شناورسازی اجسام مغروق
  • پاکسازی و خزه زدایی
  • امداد نجات دریا
  • اسکوبا
  • عکاسی و فیلمبرداری زیر آب
  • اتاق فشار و کاربرد آن
  • غواصی گردشگری دریایی
  • غواصی محیط زیست
  • غواصی باستان شناسی

جوشکاری زیر آب:

در نگاه اول جوشکاری زیر آب به نظر بسیار عجیب می رسد ولی از آنجاییکه ماهیت جوشکاری نه از آتش بلکه از قوس الکتریکی است کاملا در زیر آب امکان پذیر است.

جوشکاری زیر آب اولین بار در 1932 توسط روس ها در دریای سیاه جهت تعمیر کشتی های آسیب دیده انجام شد. یک جوشکار زیر آب علاوه بر مهارت جوشکاری می بایست یک غواص متبحر نیز باشد.

از آنجا که مجاورت آب و الکتریسیته می تواند موجب شوک الکتریکی جوشکار شود، کلیه تجهیزات جوشکاری زیر آب باید کامل عایق بندی شده و ضد آب باشد.

جوشکاری زیر آب به صورت خشک و مرطوب انجام می شود.

در روش مرطوب جوشکاری زیر آب انجام می شود. در این روش که به صورت دستی و دقیقا مانند غواصی در خشکی صورت می گیرد، جوشکار از نوعی الکترود ویژه استفاده می کند. در جوشکاری مرطوب دمای پایین آب یا جریان مخالف می تواند مشکل ایجاد کند. همین طور در عمق های زیاد به دلیل فشار بالا  و دید کم کار غواص سخت تر خواهد بود.

در جوشکاری خشک اتاقکی در محل انجام کار ایجاد شده و آب آن تخلیه می شود و جوشکار در محیط خشک عملیات را انجام می دهد. در این روش معمولا اتاقک ها را از گاز هلیوم و اکسیژن پر می کنند. در این روش کیفیت اتصالات بسیار بالا خواهد بود ولی به دلیل هزینه ی بالای این نوع جوشکاری کمتر از آن استفاده می شود. مجتمع فنی تهران جدای از پکیج غواصی صنعتی دوره آموزش جوشکاری زیر آب در رشت را نیز برگزار می کند. دانش پذیران می توانندبه صورت جداگانه فقط در این رشته پولساز تحصیل کرده و مشغول کار شوند.

شناورسازی اجسام مغروق:

متاسفانه حوادث آبی مرتبا در جهان اتفاق می افتد. سقوط هواپیما ها در دریا، سقوط اتومبیل ها در روخانه، غرق شدگی قایق ها و کشتی ها و رها شدگی کالاها در آب همگی از انواع حوادث آبی هستند.

در شناورسازی اجسام مغروق یا سالویج، غواصان متخصص به زیر آب رفته و بوسیله تجهیزات خاص جسم غرق شده را از زیر آب خارج می کنند.

امداد و نجات دریا:

یکی از جذاب ترین و در عین حال حیاتی ترین مهارت های غواصی امداد و نجات دریا است.

امداد و نجات در دریا با سایر محیط های آبی محدود متفاوت است. محیط دریا دارای چالش هایی بسیار جدی تر از محیط های محدود است و غواصان باید بتوانند عملیاتی از جمله تجسس، اعلام علائم اضطراری، ایجاد امنیت و نجات افراد آسیب دیده را انجام دهند.

غواصی در سطح:

در این نوع غواصی، غواص نیازی به کپسول هوا نداشته و بوسیله ی لوله ای که از دهانش به سطح آب می رود می تواند در حالیکه سرش زیر آب است تنفس کند. به دلیل آزادی بیشتر غواص در این وضعیت راحت تر است ولی به دلیل وابستگی به هوای بیرون نمی تواند سطح آب را ترک کرده و به عمق برود. غواصی در سطح معمولا برای غواصی تفریحی استفاده می شود.

اسکوبا:

غواصی اسکوبا نوعی غواصی است که غواص با مجموعه تجهیزاتی مانند کپسول اکسیژن و لوله های تنفسی می تواند در زیر آب هم مانند بیرون آب به راحتی تنفس کند. با توجه به این که غواص در این نوع غواصی نیازی به هوای سطح آب ندارد می تواند به عمق رفته و به انجام عملیات یا گشت و گذار بپردازد.

در صورت تمایل به ثبت نام در دوره های آموزش غواصی در رشت و یا کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره 0133431 داخلی 114 تماس بگیرید.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها