آموزش دیوار سبز در رشت

دپارتمان گل و گیاه مجتمع فنی تهران، نمایندگی گیلان در حال برگزاری دوره‌های آموزش دیوار سبز در رشت می‌باشد. دانش‌پذیران در این دوره طی ۳۴ ساعت با کلیه مباحث دیوار سبز کاملا آشنا می‌شوند و در پایان دوره و دریافت مدرک معتبر مجتمع فنی تهران می‌توانند تمام مراحل ساخت دیوار سبز از طراحی تا اجرا را انجام دهند و جذب بازار کار گردند.

دیوار سبز یا Green wall دیواری است که قسمتی و یا تمام آن از پوشش گیاهی تشکیل شده باشد. دیوارهای سبز هم در محیط‌های خارجی و هم در اماکن داخلی امکان ایجاد دارند.

باغ‌های عمودی، دیوار زنده، دیوار زیستی، و دیوارهای گیاهی عناوین دیگری است که به دیوار سبز نسبت داده‌اند.

دیوار سبز از زیباترین طراحی‌های فضای سبز و تزئینات ساختمان است که نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها را بسیار زیباتر می‌کند. در طراحی دیوار‌های سبز اغلب از گیاهانی استفاده می‌شود که بومی آن منطقه هستند و در شرایط اقلیمی محیط در تمام طول سال سالم و شاداب باقی می‌مانند.

ساخت دیوار سبز تقریبا قدمتی به اندازه‌ی انسان غارنشین دارد. زمانی که انسان با هدایت شاخه‌ی گیاهان زنده پرده‌ای جلوی دهانه‌ی غار ایجاد می‌کرد. در باغ‌های معلق بابل در قرون ۸ تا ۱۰ قبل از میلاد با شاخه‌های درخت مو دیواره‌های گیاهی درست می‌کردند و در دوران رنسانس نیز سقف‌های گیاهی برای بوجود آوردن سایه در بیشتر حیاط‌ها و پشت‌بام‌ها ایجاد می‌شد. هرچند دیوار سبز به‌صورت طبیعی هم با رشد پیچک‌های چسبنده به دیواره‌های سنگی طبیعی از آغاز وجود داشته است.

 امروزه به دلیل قیمت بالای زمین، ایجاد فضای سبز در سطح افقی بسیار گران تمام می‌شود. ولی می‌توان این فضای سبز را در سطح عمودی بدون صرف هزینه‌ی بالا ایجاد نمود.

دیوار سبز مخصوصا در مناطق پر جمعیت که دارای تعداد اتومبیل و کارخانه‌ی زیاد و در نتیجه آلودگی هواست بسیار پر اهمیت است زیرا نقش مهمی در پاکسازی هوا ایفا می‌کند.

همچنین حضور گیاهان در زندگی افراد تاثیر بسیار مثبتی در سلامت روان آنها دارد. در تحقیقاتی که صورت گرفته دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد گیاهان حاضر در محیط زندگی انسان‌ها، تاثیر بسیار چشمگیری در روحیه‌بخشی و پایین‌ آوردن سطح استرس داشته است.

اگر بخواهم به صورت علمی صحبت کنیم دیوار سبز از گیاهانی تشکیل شده که به صورت عمودی پشتیبانی می‌شوند و می‌توانند بر روی دیوارهای داخلی یا خارجی نصب شوند. دیوارهای سبز جدای از نمای زیبا و آرامبخشی که ایجاد می‌کنند معمولا به عنوان عایق هم به‌کار می‌روند. این دیوارها با ایجاد میکرو کلاویه‌های خنک‌کننده باعث بهبود کیفیت هوا می‌شوند. از جهتی خودکفا هستند و برعکس دیگر گیاهان در زمین ریشه نمی‌کنند و آب و مواد مغذی مورد نیاز خود را از خود دیوار تامین می‌کنند. هرچند دیوارهایی هم وجود دارند که گیاهان آن ریشه در زمین داشته و سپس بر روی دیوار رشد کرده و بالا رفته‌اند.

دیوارهای سبز اگر در محیط داخلی ایجاد شوند معمولا دارای سیستم آبیاری داخلی و نور مصنوعی هستند.

در دیوارهای سبز با استفاده از صدها گونه گیاهی متفاوت می‌توان الگوهای جذاب و زیبایی را طراحی کرده و با به‌کار بردن گیاهانی با رنگ، بافت و اندازه برگ‌های متفاوت فضای سبز زیبایی را در محیط‌های داخلی ایجاد کرد و باعث افزایش اکسیژن و رطوبت طبیعی فضا شد. درعین حال  دیوارهای سبز مانند یک بیو فیلتر عمل می‌کنند و قادرند تا حد زیادی مواد مضر را در هوای فضاهای داخلی کاهش دهند.

امکان کاشت گیاهان چند ساله و گل‌دار و حتی گاهی درختچه‌های کوچک هم در دیوارهای سبز وجود دارد.

دیوارهای سبز هوشمند نیاز به آبدهی دستی ندارند. جدای از نور، خاک این دیوارها نیز توسط سنسورهایی کنترل می‌شود و اگر سنسور تشخیص بدهد که خاک به اندازه‌ی کافی خشک است و آماده‌ی آبیاری است موتورها را فعال می‌کند تا به صورت عمودی حرکت کرده و آب را به تمام قسمت‌های دیوار سبز برسانند.

مزایای استفاده از دیوارهای سبز

همگی ما می‌دانیم که زیبایی محیط، تاثیر مثبت روانی و تصفیه هوا از مزایای دیوار سبز است. با این حال به تعدادی از محاسن استفاده از دیوار سبز در زیر اشاره می‌کنیم:

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی

   دیوارهای سبز نصب شده در دیوارهای خارجی ساختمان‌ها باعث جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به دیوارها می‌گردد و در نتیجه حرارت ساختمان را در تابستان و فصل گرم کاهش می‌دهد. در فصل‌های سرد نیز از خروج گرما از دیوارهای ساختمان جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب نصب این دیوارها راه‌حل مناسبی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

  • عایق صوت:

   دیوارهای سبز توانایی جذب صدا را دارند. ساختار این دیوارها به صورتی است که صداهایی با فرکانس بالا را جذب می‌کنند و همین‌طور مانع از انعکاس صدا می‌شوند.

  • ایمنی ساختمان:

   با توجه به این که دیوارهای سبز نوسانات دما را کنترل می‌کنند، می‌توانند تاثیر بسیار بالایی در جلوگیری از تحلیل رفتن ساختمان بر اثر انبساط و انقباض ناشی از نوسان دما شوند. همینطور دیوار سبز ساختمان را از بارش باران و برف، اشعه زیان‌بار نور ماورای بنفش و باد در امان نگاه داشته و مانع از استهلاک ساختمان می‌گردد.

معایب دیوار سبز

دیوار سبز علاوه بر مزایا در صورت عدم نصب حرفه‌ای ممکن است مشکلاتی ایجاد نماید که مواردی را نام می‌بریم:

  • خطر نفوذ ریشه به بافت دیوار اصلی در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در زمان نصب
  • مشکل زهکشی خاک برای گیاهان
  • سختی رسیدگی به گیاهان در بستر عمودی
  • ایجاد بستر مناسب برای حشرات در صورت عدم رسیدگی درست و حرفه‌ای
  • امکان ایجاد آلرژی برای بعضی از افراد ساکن در محیط

همانطور که در قبل اشاره کردیم مجتمع فنی تهران در حال برگزاری دوره‌های طراحی و اجرای دیوار سبز در رشت می‌باشد. در ادامه به بعضی از سر فصل‌های این دروس اشاره می‌کنیم:

  • مکان یابی
  • آشنایی با سازه، ساختار، شاسی و نصب
  • آشنایی با بستر کاشت
  • گونه‌های گیاهی تخصصی
  • آبیاری و مکانیزم‌ها
  • آشنایی با عناصر غذایی و مکانیزم‌ها
  • مدیریت نور
  • سیستم‌های هوشمند
  • هرس، پرورش و واکاری
  • ابزارها و تجهیزات مدیریت دیوار سبز
  • تدوین جداول توجیهی (FS.BP)
  • اجرا (پروژه)

در صورتیکه تمایل دارید در دوره طراحی و اجرای دیوار سبز مجتمع فنی تهران در رشت شرکت کنید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ۰۱۳۳۴۳۱ داخلی ۱۱۴ تماس حاصل فرمایید.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها