آموزش برنامه نویسی PLC  در رشت

دپارتمان علوم مهندسی مجتمع فنی تهران، نمایندگی گیلان درحال برگزاری دوره آموزشی برنامه نویسی plc در رشت است. دانش پذیران در این دوره تحت نظر اساتید مجرب و حرفه ای طی 48 ساعت به برنامه نویسی plc  مسلط می شوند و توانایی و مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب می کنند.

Plc پی ال سی (Programmable logic controller )  به معنی کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی است که اولین بار در سال 1967  توسط آمریکائی ها ساخته شد. در سال 1972 آلمانی ها Programmable Controller   را وارد بازار کردند.

امروزه در زمینه ساخت و تولید plc شرکت های مختلفی فعالیت می کنند. بزرگ ترین شرکت در زمینه plc  و اتوماسیون صنعتی، زیمنس است که 26% از بازار جهان را به خود اختصاص داده. پی ال سی زیمنس و دلتا از معروف ترین برندهای موجود در ایران هستند.

Plc یک رایانه دیجیتالی صنعتی است که از طریق ترمینال های ورودی، اطلاعات را باینری دریافت نموده و در حافظه خود پردازش می کند. سپس از طریق ترمینال های خروجی، دستوراتی را به گیرنده ها انتقال می دهد. زبان برنامه نویسی رابط بین کاربر و سخت افزارplc  است.

آموزش-PLC-در-رشت

دستگاه plc  از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  1. Power Supply منبع تغذیه: این قسمت از دستگاه تنظیم ولتاژ AC برق سیستم را انجام می دهد و نقش مهمی در ایجاد ایمنی در برابر نوسانات و نویزهای ولتاژهای ورودی در صنعت دارد.
  2. CPU  واحد پردازنده مرکزی: این بخش از دستگاه، اجرای ورودی PLC را برعهده دارد.
  3. Memory حافظه: این بخش نیز کار ذخیره سازی اطلاعات و برنامه ها را انجام می دهد.
  4. Programmer برنامه نویسی: کاربر برای برنامه نویسی یا از صفحه کلید کوچک که همراه با صفحه نمایشگر است استفاده می کند و یا از طریق نصب نرم افزارهای ویژه در pc یا لپ تاپ برنامه نویسی را انجام می دهد.
  5. I/O ورودی یا خروجی  : این واحد ارتباط PLC را با دنیای خارج برقرار می کند.

آموزش-PLC-در-رشت

Plc  کاربردهای زیادی دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • صنایع خودروسازی: برای تست قطعات و تجهیزات و سوراخ کاری قطعات و شکل دهی به بدنه اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صنایع سنگین: برای کوره های صنعتی و سیستم های کنترل دمای اتوماتیک کاربرد دارد.
  • صنایع غذایی: برای بسته بندی و عصاره گیری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صنایع ماشینی: برای صنایع بسته بندی، سیستم های اعلام خطر، سیستم های مرتبط به جوش فلزات، سیستم های سوراخ کاری کاربرد دارد.
  • صنایع شیمیایی: در سیستم های مخلوط کننده و دستگاه های ترکیب کننده مواد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صنایع حمل و نقل: برای جرثقیل ها و تجهیزات حمل و نقل کاربرد دارد.
  • صنایع تبدیل انرژی: برای کنترل پمپ های آب، ایستگاه های تقویت فشارگاز، سیستم تصفیه گاز و ایستگاه های تولید نیرو مورد استفاده قرار می گیرد.
  • خدمات ساختمانی: برای کنترل هوا، تهویه مطبوع و سیستم های روشنایی خودکار کاربرد دارد.

آموزش-PLC-در-رشت

مهم ترین کاربردهای plc در کارخانه های صنعتی است. پی ال سی انواع مختلفی دارد که از آن ها برای نظارت بر نحوه کارکردن ماشین آلات، تجهیزات و همچنین ساخت سیستمی برای کنترل فرایند استفاده می کنند. در ادامه به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

  • سیستم های نظارت و کنترل پمپ آب
  • کنترل دما یا رطوبت با استفاده از سنسورها به دستگاه Plc
  • سیستم های مدیریت انرژی (کوره زغال سنگ، دیگ بخار)
  • صنایع شیشه ای
  • سیستم های حمل و نقل (آسانسور، پله برقی)
  • سیستم های توربین های بادی به منظور ایجاد مقادیر بالای کارایی

Plc  برای برنامه های کنترل تجاری نیز کاربرد دارد. با برنامه ریزی Plc می توان با حداقل نیروی انسانی و یا بدون نیروی انسانی فعالیت های سخت انجام داد. به چند نمونه اشاره می کنیم:

  • سیستم های کنترل آسانسور هوشمند
  • سیستم های شتشوی اتوماتیک خودرو
  • سیستم های حمل بار
  • سیستم های جابجایی اتوماتیک خودرو
  • سیستم های ترافیک هوشمند

در نیروگاه ها نیز از Plc استفاده می گردد. به عنوان مثال برای سیستم شبکه هوشمند ، تجزیه و تحلیل سیستم قدرت الکتریکی و سیستم تولید برای انتقال و توزیع برق.

از مزایای استفاده از Plc ، صرفه جویی در هزینه ها، کاهش حجم تابلوهای فرمان، افزایش طول عمر تجهیزات مکانیکی، عدم نیاز به تعمیرات و سرویس دهی دوره ای تجهیزات و عیب یابی سریع مدارات کنترل است.

 برنامه نویسی PLC به روش های مختلفی انجام می شود:

  1. برنامه نویسی نردبانی LAD
  2. برنامه نویسی فلوچارتی CSF یا بصورت نمایش جعبه ای تابع FBD
  3. برنامه نویسی به روش STL لیست جملات

در برنامه نویسی به روش LAD  که براساس نقشه های مدار فرمان طراحی شده است، عناصر نردبان دارای تابع با یک باکس نمایش داده می شود و اجرای دستورات به ترتیب از چپ به راست و از بالا به پایین است.

در برنامه نویسی به روش CSF   که براساس مدارهای الکترونیک و دیجیتال طراحی شده، کدها بصورت بلوکی نوشته می شود و هر بلوک نشانگر یک عملگر است. این روش برنامه نویسی به تنهایی کاربرد ندارد و در بیشتر مواقع برای شناخت منطق کنترل سیستم و عیب یابی استفاده می شود.

روش برنامه نویسی STL مشابه زبان نوشتاری بیسیک در کامپیوتر است است. در این روش، هر عمل توسط یک عبارت یا جمله نوشته می شود و نکته مهم این است که هر دستگاه پی ال سی کد دستوری خاص خود را دارد. این دستورات به نوع CPU هر دستگاه بستگی دارد. لازم به ذکر است برنامه نویسی به روش STL  در مقایسه به دو روش LAD  و STL کاربردی تر است. در اکثر مواقع تبدیل برنامه های LAD و STD به STL امکان پذیر است اما بعلکس آن قابل انجام نیست.

آموزش-PLC-در-رشت

PLC  ها از لحاظ شکل ظاهری به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • پی ال سی کوچک: این نوع از PLC ها بصورت compact طراحی و ساخته می شوند وCPU، منبع تغذیه و ماژول های ورودی و خروجی به صورت یکپارچه در کنار هم قرار می گیرند. این نوع پی ال سی، 1000 خط برنامه را درخط نگه می دارد و برنامه نویسی آنها با دستورات نمادی و بصورت نردبانی است.
  • پی ال سی متوسط: کاربر در این نوع PLC می تواند ماژول های خروجی و ورودی را بنا به نیاز خود انتخاب کند و سپس کنار هم قرار دهد. از ویژگی های این نوع PLC، امکانات ارتباطی بسیار زیاد آن است یعنی می توان بصورت گسترده آن را بکار گرفت. برنامه نویسی در این نوع پی ال سی یا نمادی یا نردبانی و یا بر مبنای دستورات گرافیکی است.
  • پی ال سی بزرگ: تعداد خروجی و ورودی این نوع پی ال سی زیاد و عملیات کنترلی آن ها پیچیده است. برنامه نویسی در این نوع با کمک زبان برنامه ریزی سطح بالا انجام می شود و برای کنترل و هدایت تعدادی از PLC های کوچک به کار می رود.

همان طور که در بالا اشاره شد مجتمع فنی تهران، نمایندگی گیلان دوره PLC سطح basic و Advance  را طی 48 ساعت برگزار می کند. علاقمندان برای مشاوره رایگان و شرکت در این دوره ها می توانند روزهای شنبه الی پنج شنبه ساعت 9 الی 17:30 با شماره 0133431  داخلی 117 تماس حاصل فرمایند.

تهیه کننده : لیلا سیروس

مدیر دپارتمان علوم مهندسی

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها